ITD: Opgør med cabotage-myterne
Det kaldes cabotagekørsel, når en lastbil kører indenrigskørsel i et andet land end det, den er registreret i. I Danmark har fænomenet været til heftig debat i de seneste par år.
ITD hilser en konstruktiv debat om emnet velkommen, men savner ind imellem saglighed og fakta, når påstandene om de udenlandske lastbilers indenrigskørsler ryger gennem luften.
Derfor har ITD nu samlet en række af de mest almindelige myter fra debatten i en lille pjece, hvor de bliver holdt op imod fakta.
- Vi forstår sagtens den utilfredshed, som en stor del af vores medlemmer har over for konkurrencen fra de udenlandske biler, og politisk lægger ITD også en skeptisk linje i forhold til yderligere liberaliseringer på cabotagefronten. Men ingen kan have interesse i, at debatten om vores erhverv foregår på et usagligt eller forvredent grundlag, siger Anders Jessen, erhvervspolitisk chefkonsulent i ITD.
Myter i to sporHan oplever, at misforståelserne og myterne om cabotagekørsel især deler sig i to kategorier:
- I den ene kategori udlægger man effekterne af finanskrisen som effekter af cabotagekørsel. I den anden generaliserer man og antager, at alle udenlandske lastbiler på de danske veje er i gang med at køre cabotage, hvilket jo langt fra er tilfældet, siger Anders Jessen.
Herudover hersker der ifølge chefkonsulenten også stor uvidenhed om juraen og cabotagereglernes faktiske indhold.
/mb