Tunge lastbiler kan fortsætte i Norden
EU Parlamentets Transportudvalg (TRAN) behandlede i går en række ændringsforslag til direktivet om lastbilers vægte og dimensioner.
Med nordiske briller var det mest afgørende, at landenes ret til indbyrdes at aftale højere vægte og længere vogntog i den grænseoverskridende trafik forblev uantastet af udvalgets behandling.
Det har betydning i de nordiske lande, hvor man gennem flere år har haft praksis for at tillade kørsler med op til 25,25 meter lange modulvogntog med vægte på op til 60 tons i den indbyrdes trafik mellem landene. EU-direktivets minimumskrav til, hvad landene er forpligtet til at tillade, er 18,75 meter og 40 tons.
- Vi fik ikke nogen præcisering, som gør grundlaget for de grænseoverskridende transporter klarere. Men omvendt undgik vi også skridt i den forkerte retning, hvor grundlaget for den nuværende praksis i Norden kunne være blevet undermineret, konstaterer ITD’s chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens.
Andre påvirker ogsåHan henviser til, at jernbanelobbyen og miljølobbyen sammen har arbejdet for en direktivtekst, som direkte skulle forbyde grænseoverskridende trafik med lastbiler, der overskrider EU’s minimumskrav til vægte og dimensioner.
- Realismen ser ud til at have vundet det første slag. Erfaringerne i Norden siger, at tungere og længere lastbiler betyder mere fragtet gods pr. liter brændstof. Det havde været dybt godnat at tvinge de nordiske lande til at rulle udviklingen tilbage, siger Jørn-Henrik Carstens.
Analyse klar i 2016TRAN vedtog samtidig en tekst, som pålægger EU-kommissionen at analysere fordele og ulemper ved at øge lastbilernes vægte og dimensioner. Denne analyse skal ligge klar inden udgangen af 2016.
- Vores ønske om klarere og mere fleksible regler er foreløbigt sparket til hjørne. Til gengæld skal vi være vakse ved havelågen i de kommende år. For det er der, slaget skal slås om at udrulle de positive nordiske erfaringer med modulvogntog og tungere lastbiler til resten af EU, siger Jørn-Henrik Carstens.
Transportudvalgets rapport skal til afstemning i Europaparlamentet til april.
DTL enigeDTL er på samme linie som ITD og det er gennem den nordiske sammenslutning NLA.
-Det mest positive er, at grundlaget for modulvogntogs færden over grænserne ikke indskrænkes. De eksisterende muligheder, som de nordiske lande har i dag for at anvende modulvogntog i regionen, synes derfor at blive bevaret. Det har været NLA’s mål, og der er arbejdet meget kraftigt på at opnå politisk forståelse for denne nødvendighed, udtaler NLA’s direktør Søren H. Larsen.
Et andet positivt element er, at parlamentarikerne vil tillade, at transporter permanent kan foregå med 45 fods containere ad vej med de ekstra 15 cm, det indebærer.
-Det lovliggør en praksis, der hidtil har været stående dispensation for. Også her har parlamentarikerne stillet det som betingelse, at Kommissionen kommer med et forslag til revision af direktivet om kombineret transport, så den forbedres og gøres mere effektiv. Det støtter NLA, fortæller Søren H. Larsen.
På sikkerhedssiden vil transportudvalget have stillet krav om bedre beskyttelse af bløde trafikanter på nye lastbiler, og indretningen af førerhuset skal direkte følge regler om arbejdsmiljø og sikkerhed for chauffører.
mb