”Man skal ikke gro fast”
Kim ”Æ Vognmand” Tatt Jakobsen har solgt sin vognmandsvirksomhed og forfølger nu drømmen om at lave organisatorisk arbejde for Dansk Transport og Logistik (DTL).
DTL’s nye leder af regionskontoret i Midt- og Nordjylland hedder Kim Tatt Jakobsen. Men mange kender ham måske som Æ Vognmand, for i over 20 år har han drevet sin nordvestjyske virksomhed under det navn og i øvrigt bestridt en række bestyrelsesposter inden for transportbranchen.
Drømmen er blevet virkelighedMen bøvl efter en rygoperation og en mangeårig drøm om at lave transportorganisatorisk arbejde har gjort, at Kim Tatt Jakobsen nu har taget springet og byttet førerhuset ud med kontorstolen.
- Jeg tror, det er det helt rigtige at skifte karriere. Man skal også passe på ikke at gro alt for fast, siger 45-årige Kim Tatt Jakobsen til Trans-Inform og Danmarks Transport-Tidende.
Han kommer ikke til at savne at være vognmand, for i sin nye stilling som kontorleder vil han stadig have den brede kontakt med branchen, som han ikke vil undvære.
Godt kendskab til lovenI sine mange års bestyrelsesarbejde har Kim Tatt Jakobsen især kæmpet for at gøre det store transportbureaukrati lettere og mindre bureaukratisk.
- I den forbindelse var en af de helt store sejre undersøgelsen, hvor vi lavede forsøg med en ny tachograf (køre- og hviletidsmåler, red.). Den gamle havde et tidsspilde på op til halvanden time om dagen, det gjorde vi opmærksom på og lagde pres på EU. På baggrund af vores arbejde kom så for tre år siden den nye tachograf, der ikke stjæler tid. Det gav blod på tanden, siger Kim Tatt Jakobsen.
Æ Vognmand er i branchen kendt for at have Rigspolitiets kørselsbekendelser til at stå forrest i reolen derhjemme. Han er godt inde i sagerne, og det er den ekspertise, han vil bruge til at betjene kunderne i sin nye forretning.
- Vognmændene står over for en masse administrative udfordringer i forhold til at gøre tingene rigtigt over for myndighederne. Nye lovtekster og registreringer, der kan være lidt trælse. Så jeg vil gerne gøre det nemmere for vognmændene ved at servicere dem, så de har gode muligheder for at være stærke ude i konkurrencen, siger han.
Kim Tatt Jakobsen tiltræder sin nye stilling 1. maj.
Foto: Per Daugaard