23948sdkhjf

Lokalformand: Stores ulovlige kørsel rammer små

Cabotagekørsel på dagsordenen, når Sydøstjyllands Vognmandsforening holder generalforsamling i morgen, lørdag 8. marts.

Cabotagekørsel på dagsordenen, når Sydøstjyllands Vognmandsforening holder generalforsamling i morgen, lørdag 8. marts.



Da Per Rasmussen for seks år siden blev formand for Sydøstjyllands Vognmandsforening, var cirka 250 vognmænd med i foreningen.

I dag er der 147 aktive medlemmer af foreningen, der dækker det gamle Vejle Amt som en del af Dansk Transport og Logistiks (DTL) omkring 2100 medlemmer.

Per Rasmussen peger på flere årsager til tilbagegangen:

- Dels er mindre vognmandsforretninger blevet opslugt af større, efterhånden som vognmændene har nået pensionsalderen. Men især har store vognmands- og speditionsforretninger sat brugen af billig udenlandsk arbejdskraft i system - med ulovlig fragtkørsel inden for landets grænser.

Finanskrise, men

Per Rasmussen driver selv vognmandsfirma i Klakring ved Juelsminde med 14 biler og 15 ansatte.

Han medgiver, at den økonomiske krise har været med til at reducere antallet af firmaer i Danmark, men:

- Til gengæld har vi set et stærkt stigende antal udenlandsk registrerede trækkere, fortrinsvis med bulgarske eller rumænske nummerplader, køre masser af kilometer på de danske landeveje med danske trailere, bo på rastepladserne og kun være et smut over grænsen, før de er her igen. Styret enten af firmaer på dansk jord eller via postkassefirmaer lige syd for grænsen, vurderer Per Rasmussen.

Sammenhold giver resultat

Så endnu en gang er cabotage-kørsel - udenlandsk registrerede lastbilers kørsel mellem danske bestemmelsessteder - højt på dagsordenen, når Sydøstjyllands Vognmandsforening i morgen lørdag, 8. marts kl. 9.30, holder generalforsamling på Hotel Koldingfjord.

- Vi, der ønsker at følge reglerne, må stå sammen i den kamp. I fællesskab kan vi opnå resultater, selv om det tager tid, påpeger Per Rasmussen.

Han glæder sig over, at DTL som en stærk brancheorganisation havde en stor finger med i spillet, da den nuværende regering besluttede sig for at droppe VK-regeringens forslag om en kørselsafgift på lastbiler – og at droppe sit eget forslag om en betalingsring om København.

- Vi ved, at en del vognmænd ikke er med i en brancheorganisation. Derfor har vi i år besluttet os for at invitere alle vognmænd til vores generalforsamling, uanset om de er medlemmer eller ej. Det er vigtigt, at vi i fællesskab kæmper for vores fags fremtid, pointerer Per Rasmussen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063