Vognmænds konkurser på niveau før krisen
Antallet af konkursramte danske vognmænd lå i 2013 på niveau med 2008.
Danske lastbilvognmænd blev ramt af en konkursbølge, da finanskrisen satte ind i anden halvdel af 2008.
Nye tal fra Trafikstyrelsen over vognmandsvirksomheder, der er afgået fra vejgodstransporterhvervet, viser at situationen i 2013 nærmede sig en normalisering.
Hvor der i 2007- under højkonjunkturen – kun var 24 vognmandsvirksomheder, der forsvandt fra erhvervet på grund af konkurs, manglende egenkapital, gæld til det offentlige og tvangsopløsning, så var tallet steget til 47 ved udgangen af 2008.
I 2009 to krisen for alvor fat med 154 vognmandsvirksomheder, der måtte lukke forretningen. Det var næsten lige så slemt i 2010, mens tallet i 2011 og 2012 lå på knap 100 virksomheder der afgik fra erhvervet af ovennævnte grunde.
Men i 2013 nåede tallet igen ned på 47 – det samme som i 2008.
- Vi nærmer os nu et mere naturligt leje for udskiftningen i erhvervet, og det er glædeligt oven på nogle særdeles barske år for vognmændene, siger Jacob Chr. Nielsen, der er adm. direktør i ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
- Der var et par år frem mod finanskrisen, hvor der blev ekspanderet rigtigt hurtigt blandt vogn-mændene, og hvor der blev investeret flittigt. Det betød også, at den akutte finanskrise, hvor ban-kerne pludselig smækkede kassen i fra den ene dag til den anden, gjorde rigtigt ondt mange steder. Tilpasning har derfor været nøgleordet i branchen i de sidste fem år, fortæller Jacob Chr. Nielsen.
Tilpasningen har for vognmændene bestået i at undgå overkapacitet og udnytte den eksisterende kapacitet bedre.
- Godsmængderne er nu ved at nå niveauet fra før krisen igen, men det bliver altså transporteret af færre vognmænd. Det tyder på en øget effektivitet, og det er i bund og grund også positivt, selv om baggrunden har været en svær krise, siger Jacob Chr. Nielsen.
Tendensen er, at vognmændene bliver større og mere professionelle. Gennem de sidste ti år er det gennemsnitlige antal af kørselstilladelser hos vognmændene vokset med 15 procent fra 6,0 til 6,9.
Samtidig viser Trafikstyrelsens opgørelse, at andelen af personligt ejede virksomheder falder til fordel for anpartsselskaber.