23948sdkhjf

Frem og tilbage i nordtyske havne

De to store havne i Hamborg og Bremerhaven har i 2013 haft vidt forskellig udvikling.

De to store havne i Hamborg og Bremerhaven har i 2013 haft vidt forskellig udvikling.



Hamborg fik en container-omsætning på 9,3 mio. TEU – hvilket er en fremgang på 4,4 procent og dermed vinder havnen tabte markedsandele tilbage efter kriseårene i skibsfarten

Det bringer Hamborg i den absolutte top i de europæiske Nordsø-havne, idet havnen scorer en markedsandel på plus 1,3 point på indeks 26,2 i forhold til havnene i Rotterdam, Antwerpen og Bremerhaven.

Alene eksport-andelen i containertrafikken steg med 5,6 procent til fire mio. TEU.

Det hele er dog ikke rosenrødt, idet til- og frakørselsforholdene omkring havnen er under stærkt pres, hvilket giver lange kø-dannelser – og vinterens kraftige storme har bestemt ikke begunstiget hverken Hamborg eller de øvrige Nordsø-havne.

Av i Bremerhaven

Bremerhaven oplevede det stik modsatte af Hamborg, da havnen fik en markant tilbagegang i TEU og øvrig godsomsætning.

Det resulterede i 2013 til en tilbagegang på 6,2 procent i godsomsætningen. Et markant fald fra 84 mio. tons i 2012 til 78,8 mio. tons.

Bremen/Bremerhaven har dog fortsat førertrøjen i Europa, når det gælder import/eksport af personbiler, der er i 2013 betød 2,2 mio. biler over kajkanten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079