Færge får strøm i Norge - men sviner i Danmark
Det norske færgeselskab Color Line vil have landstrøm til færgerne først i Kristiansand, dernæst i Larvik, som begge har forbindelse til Hirtshals i Danmark.
Superspeed 1, som færgen hedder, skal bygges om til at modtage landstrøm i stedet for at bruge skibets dieseldrevne generatorer, når den ligger i havn.
Men i Hirtshals må de lokale beboere stadig døje med NOx, partikler og os. For havnen i Hirtshals kommer ikke til at levere landstrøm, selvom færgen kan tage imod det, skriver Ingeniøren.
Argumentet fra Hirsthals Havn lyder, ifølge Teknisk Ukeblad, at færgen kun er i havn i en time ad gangen, og det kan derfor ikke betale sig at lukke ned for hjælpemotorerne.
I Kristiansand vil landstrømstilkoblingen resultere i en reduktion af skadelig nitrogenoxider med 34 ton om året og 2.300 ton mindre CO2. Svovl- og partikeludslip fjernes helt, skriver Teknisk Ukeblad.
Prisen på løsningen er endnu ikke beregnet, men i Oslo, hvor man allerede har implementeret landstrømsløsninger for to færgeforbindelser til Tyskland, er omkostningerne løbet op i 25 mio. norske kr.
Her har systemet sparet hovedstaden for 50 ton NOx, 2,5 ton svovl og 0,75 ton partikler årligt. CO2-udslippet er reduceret med 3.000 ton.
Color Line er et af Europas største færgeselskaber med en årlig omsætning på omkring 4,6 mia. kr. Selskabet har seks skibe i rute mellem syv havne i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.
Color Line fragter passagerer, biler og gods til og fra mange vigtige destinationer, inklusive Kristiansand-Hirtshals-ruten.