GLS: Første rapport om bæredygtighed
At handle ansvarsbevidst overfor mennesker og miljø er et vigtigt princip for GLS, der i selskabets nye rapport om bæredygtighed dokumenterer den europæiske pakkedistributørs sociale engagement, miljøaktiviteter og fremskridt.
Uanset det drejer sig om ressource- og klimabevidst distribution, ISO-certificeret miljøledelse eller en bred indsats for det omkringliggende samfund, oplyser GLS-koncernen i rapporten udførligt om selskabets helhedsorienterede strategi for bæredygtighed.
Primært er GLS’ miljøinitiativ ThinkGreen i fokus. GLS har fastsat klare miljømål, og i hele koncernen fremmer og styrer de initiativer til miljøbeskyttelse.
For det andet informerer distributøren om ThinkSocial, der sammenfatter alle GLS’ aktiviteter for fair og hæderlig adfærd over for samfundet, medarbejdere, samarbejdspartnerne og deres chauffører.
Aflastning af miljø kan målesI rapportens miljødel præsenterer koncernen for første gang resultaterne af indsatsen.
- I de sidste to regnskabsår er det lykkedes os at nedbringe den samlede emission af CO2 og lignende stoffer med fire procent – og det på trods af stigende pakkemængder, siger Rico Back, CEO for GLS.
Nye øko-depoter, investeringer i mere effektive teknologier og energibesparende initiativer betyder, at GLS reducerede CO2-emissionen fra el og varme med 22 procent. Desuden steg den del af vognparken, der opfylder Euro 4-normen eller højere, med 8 procentpoint til over 77 procent.
Socialt ansvarUnder ThinkSocial præsenterer GLS de vigtigste uddannelses- og støtteinitiativer for medarbejderne. Et andet emne er det tætte samarbejde med distributionspartnere og deres chauffører, hvor fælles kampagner og procesoptimering spiller en vigtig rolle.
Rico Back tilføjer:
- At engagere sig ud over den sociale standard betyder, at man investerer i fremtiden.
GLS’ virksomheder støtter derfor også mange indsamlinger, sponsorerer sports- og kulturaktiviteter og yder gratis transport til velgørende formål.
Regelmæssig rapporteringGLS’ rapport om bæredygtighed markerer starten på en mere regelmæssig rapportering. Således tilbyder selskabet både kunder, medarbejdere, distributionspartnere og offentligheden større gennemsigtighed og grundlag for en vedvarende dialog, lyder meldingen fra GLS.
Rapporten kan læses på GLS’ danske hjemmeside.