EU: Frit spil for statsstøtte
Nye retningslinjer fra EU-Kommissionen gør det i udbredt omfang fortsat muligt at yde offentlig støtte til drift af lufthavne samt yde offentlige støtte til luftfartsselskaber, der åbner nye ruter.
For når man skal lave retningslinjer for hele EU, så kan man ikke nøjes med at se på, hvordan man skaber så fri og fair konkurrence som muligt. Så skal parametre som regional egnsudvikling og tilgængelighed også tages med ind i overvejelserne.
Derfor er EU-Kommissionen, efter at have konsulteret medlemslandene, kommet frem til, at det er i orden med en vis grad af offentlig støtte, oplyser check-in.dk.
Tilpasse modellerStatsstøtte til investeringer i lufthavnsinfrastruktur er tilladt, hvis der er et reelt behov og den offentlige støtte er nødvendig for at sikre adgang til en region.
De nye retningslinjer fastsætte den maksimale tilladte støtte afhængigt af størrelsen af en lufthavn med henblik på at sikre den rette balance mellem offentlige og private investeringer.
Mulighederne for at yde støtte er derfor højere for mindre lufthavne end for større lufthavne.
Driftsstøtte til regionale lufthavne med mindre end 3 millioner passagerer om året vil være tilladt i en overgangsperiode på 10 år under visse betingelser. Det er for at give lufthavnene tid til at tilpasse deres forretningsmodeller.