23948sdkhjf

Rederier: Ja til klapjagt på kolleger

Et enigt dansk søfartserhverv kræver, at den skærpede miljølovgivning, der er på vej, også bliver fulgt op af en effektiv håndhævelse fra myndighedsside.

Et enigt dansk søfartserhverv kræver, at den skærpede miljølovgivning, der er på vej, også bliver fulgt op af en effektiv håndhævelse fra myndighedsside.



Branchen har allerede set eksempler på, at de rederier, der følger loven, mister ordrer til rederier, der ignorerer den nye lovgivning, fordi det er risikofrit at gøre uden nogen form for myndighedskontrol, skriver epn.dk.

Fra årsskiftet skal skibe, der sejler i Nord- og Østersøen, reducere indholdet af svovl i brændstoffet med 90 pct. Det betyder, at skibene enten skal sejle med en renere, men 40-50 pct. dyrere lavsvovlolie, eller installere udstyr, der reducerer svovludslippet. Det kan dog snildt koste 30 mio. kr. pr. skib.

Klar til ultimative våben

Disse meromkostninger er man nødt til at indregne, når kunderne skal have tilbud på sejladsen, men nogle udenlandske konkurrenters priser indikerer, at de ikke medregner disse omkostninger. På den baggrund konkluderer rederierne, at de ser stort på den nye lovgivning.

Derfor erklærer Danmarks Rederiforening sig klar til at tage de mest ultimative metoder i brug som f.eks. at lade skibe tilbageholde, mens der efterforskes, om det pågældende rederi overholder reglerne eller ej.

I shippingmiljøet er det skridt dramatisk, og viceadm. direktør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, har i sine 30 år i branchen aldrig hørt rederne tage sådanne ord i munden før. Det viser desperationen, mener han.

-Tilbageholdelse af skibe er redernes største skræk. Det koster kassen, og man kan ikke betjene sine kunder i den tid. Det har alle redere respekt for, siger Jan Fritz Hansen.

Han har ikke nogen forståelse for, at man vælger at lave så striks en lovgivning, hvis man ikke har tænkt sig at gennemføre den.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079