23948sdkhjf

Maersk Line klar til fest

Selvom der er en uge til, at Maersk Gruppen og herunder Maersk Line kan offentliggøre sit resultat for 2013, er der god grund til, at linjerederiets medarbejdere kan finde champagnen frem.

Selvom der er en uge til, at Maersk Gruppen og herunder Maersk Line kan offentliggøre sit resultat for 2013, er der god grund til, at linjerederiets medarbejdere kan finde champagnen frem.



Maersk Lines CEO Søren Skou lagde i alt fald ikke fingrene i mellem, da han for nylig havde rederiets 100 øverste ledere på besøg i København til Maersk Lines årlige Global Leader Conference. Det skriver Shippingwatch.

Bedre end konkurrenterne

Maersk Line har i 2013 været inde i en stærk udvikling og kan præstere bedre marginer end konkurrenterne. Det er ikke kommet gennem højere rater. Tværtimod, fordi Maersk Line måtte sænke priserne overordnet med godt syv procent i løbet af 2013. Derimod var det slow steaming, nedlæggelse af ruter og optimering af netværk i det hele taget, der ifølge Søren Skou har skabt resultatet i 2013. Flere containere på færre skibe har fået udnyttelsesgraden i Maersk Lines netværk til at stige med 4,4 procent sidste år.

Søren Skou er dog også meget præcis om, hvor Maersk Lines helt overordnede udfordring ligger, og hvor den i øvrigt har ligget de sidste ti år, ifølge CEO'ens præsentation over for lederteamet: Afkastet til aktionærerne. Det er for lavt, og det skal der gøres noget ved, lyder det utvetydigt fra Søren Skou.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078