Vareudbringning i ydertimerne har gode takter
I den politiske aftale om ”En grøn transportpolitik” fra 2009 blev der afsat en pulje til forsøg med energieffektive transportløsninger.
Med tilskud fra puljen er der blevet gennemført to forsøgsprojekter om distribution af varer i ydertimerne (typisk tidlig morgen eller om aftenen), der nu afrapporteres i to rapporter. I de to søsterprojekter ”24T Transport” og ”DYT” er der indhentet konkrete erfaringer med distribution i ydertimerne, der kan medføre fordele i form af reduceret trængsel, bedre trafiksikkerhed, reducerede transportudgifter og mindre CO2-udledning.
Trafikstyrelsens direktør Carsten Falk Hansen siger:
-Distribution i ydertimerne er interessant, fordi det kan være med til at lette presset på vejene i dagtimerne, hvor trængslen er størst. Det vil også kunne forbedre trafiksikkerheden, hvis flere distributionsopgaver kunne blive løst i ydertimerne, således at lastbilerne kunne være ude af byen, når cyklister og fodgængere kommer ud på gaderne om morgenen. Endelig vil det kunne reducere transportomkostningerne og dermed forbedre produktiviteten og konkurrenceevnen.
-Forsøgsprojekterne viser, at der er grundlag for at udvikle nye måder at distribuere i ydertimerne på, så vi får høstet nogle af de fordele, der helt givet er. Samtidig er det dog også tydeligt, at distribution i ydertimerne kan være udfordrende og kræve tættere samarbejde mellem transportører og varemodtagere, end man er vant til.
Forsøgsprojekterne har vist, at der kan være behov for særligt støjdæmpede løsninger, hvis der skal distribueres i ydertimerne. Det handler både om udformning af butikkernes adgangsforhold og varemodtagelser, om de biler, der kommer med varerne, og om det transportmateriel, der bruges til transporten fra bil til butik. Herudover har chaufførerne også en vigtig rolle. En chauffør, der leverer varer i ydertimerne, skal så at sige ”gå på listesko”, dvs. gøre sig umage for at undgå støj.
Mindre stressForsøgene har vist, at chaufførerne oplever kørsel i ydertimerne som langt mindre stressende end kørsel i myldretiden, hvor trafikbilledet er meget komplekst, og hvor navnlig risikoen for at blive skyld i en højresvingsulykke opleves som en stor belastning. Der er dog også ulemper ved at køre i ydertimerne. Arbejdsmiljøet er anderledes end i dagtimerne, bl.a. er chaufførerne mere alene på vejen og i aflæsningssituationen og kan føle sig mere udsatte, end når de arbejder om dagen. Mobiltelefonen opleves dog som en stor tryghedsskaber, da den giver mulighed for at tilkalde hjælp.
Der er bevilget i alt 7,3 mio. kr. til projekterne, og forsøgsperioderne har varet fra sommeren 2010 til og med 2013. Der er bl.a. udført forsøg med distribution af brød, øl og medicin.