MyFerryLink eneste byder på kanalrute
Efter DFDS 'beslutning om at undlade at byde på driften af ruten Dieppe-Newhaven er selskabets konkurrent, datterselskabet af Eurotunnel, operatøren MyFerryLink, nu eneste kandidat, byder på en overtagelse af ruten.
Vicedirektør i DFDS’ Shipping Division, Peder Gellert Pedersen, forklarer om beslutningen:
- Vi tror ikke, vi vil være i stand til at opfylde de nye betingelser, der er fastsat af ejerne af ruten. Blandt andet indeholder betingelserne et eksklusivitetskrav, der betyder, at vi ikke ved at samle vores generelle ressourcer, vores indkøbsvolumen, store flåde og andre ressourcer, kan drage nytte af stordriftsfordele.
Ny koncessionUnder en ny offentlig koncession, der træder i kraft 1. januar 2015, ser MyFerryLink ud til at blive operatør på ruten.
Det sker således på baggrund af, at DFDS, samt P & O Ferries og Brittany Ferries allerede har meddelt, at de ikke længere er interesseret på grund af betingelserne, der gør, at de ikke mener, at ruten kan gøres rentabel.
Det er stadig et spørgsmål, om MyFerryLink kan få lov til at drive ruten, hvis Eurotunnel taber den sag, der endnu ikke er afgjort hos de britiske konkurrencemyndigheder.
Blev virksomhed overtaget?Sagen handler om Eurotunnels køb af færgeaktiver fra SeaFrance, det der nu hedder MyFerryLink. Det springende punkt er, om transaktionen var en virksomhedsovertagelse eller ej.
UK Competition Commission afgjorde 6. juni sidste år, at Eurotunnel skulle stoppe med færgedrift fra havnen i Dover.
Efterfølgende appellerede Eurotunnel og SCOP afgørelsen til den engelske Competition Appeal Tribunal.
UK Competition Commission’s foreløbige afgørelse ventes annonceret sidst i indeværende måned, og dato for den endelige afgørelse er sat til udgangen af april i år.