IRU voldsomt skuffet over Europaparlamentet
TRAN-komité udskyder afstemning om opdatering af vægt- og dimensioner.
Europaparlamentets transport-komité (TRAN-Commitee) skulle i denne uge have stemt om EU-Kommissionens forslag til revision af vægt- og dimensions-direktivet for lastvogne. Men afstemningen blev udskudt, fordi der ikke kunne opnås en tilfredsstillende grad af enighed i ”udvalget”.
Udskydelsen vækker stor skuffelse den internationale vognmandsorganisation IRU, der frygter at udskydelsen resulterer i en blokering for en tiltrængt forbedring af effektiviteten, trafiksikkerheden og ikke mindst miljø- og klima-belastningen fra vejgodstransporten i Europa.
- En oplagt mulighed for at skabe rammerne for ny innovation, der vil forbedre miljø- og sikkerheden i vejgodstransporten risikerer at gå tabt, hvis der ikke findes et politisk kompromis snarest.. Jeg er forbløffet over, at ansvarlige parlamentsmedlemmer ikke formår at finde eller accepterer nogen af de nødvendige kompromisser, der vil tillade en endnu mere miljøvenlig og sikker vejgodstransport. Det her er et sørgeligt eksempel på en beslutningsproces, hvor ideologi og dogmer vinder over velinformeret og dokumentationsbaseret beslutnings afgørelser, siger IRU’s delegerede ved EU, Michael Nielsen.
IRU opfordrer nu TRAN-komtéens rapportør i spørgsmålet om revision af vægte og dimensioner til – hurtigst muligt – at accepterer og anbefale en kompromisløsning, der vil gøre det muligt for fabrikanterne af lastvogne og tilhørende transportmateriel, at gennemføre forbedringer af aerodynamikken og sikkerheden inden for de rammer, som begrænsningerne på den eksisterende infrastruktur sætter.
IRU’s kompromisønskeliste vil blandt andet tillade monteringen af aerodynamiske ”finner” på bagenden af vogntogene – vel og mærke uden de aerodynamiske og dermed brændstofbesparende løsninger ”spiser” af eksempelvis en trailers egenlængde og dermed nyttevolumen.
IRU fremhæver i samme åndedrag modulvogntogs-løsninger (European Modular Systems – EMS), hvor man opfordrer transport-komiteen til fortsat at lade medlemslandene selv bestemme om de vil tillade længere og tungere vogntogskombinationer end de europæiske standardvogntog, der i da fri må færdes i hele EU.
Ekstra ton til drivlinjenPå IRU’s ønskeseddel til et kompromis står også forslaget om at hæve totalvægten på en EU-standard lastvogn med et ekstra ton - til drivlinjen, forudsat denne anvender alternative og særligt miljø- og klimavenlige brændstoftyper.
En kompromisforslag bør ifølge IRU også gøre det muligt, at give lastvognsdesignere friere hænder i forbindelse med designet af førerhuse på lastvogne. Det skal blandt gøre det lettere at designe mere aerodynamiske ”chauffør-kontorer”. Det vil dels gavne brændstoføkonomien, samtidig med det gør det muligt at sikre chaufføren langt bedre oversigtsforhold til gavn for trafiksikkerheden.
- Det står helt klart efter TRAN-komitéen mislykkede forsøg på at finde et kompromis, at chancerne for at bevæge den europæiske transportsektor hen imod en mere ressourcevenlig, mere sikker og grønnere fremtid, er i alvorlig fare. Jeg opfordrer derfor de ansvarlige medlemmer af TRAN-Komitéen til at finde et realiserbart kompromis, der kan godkendes ved afstemning i TRAN-Komitéen hurtigst muligt, så Europaparlamentet i plenum kan stemme om forslaget inden valget i Europa i maj, siger Michael Nielsen.