23948sdkhjf

Taxaselskab: Elbiler ikke relevante endnu

I maj sidste år blev de første el-taxaer sluppet løs i København. Det skete som en del af projektet CPH Clean Cab, støttet af Trafikstyrelsen i tæt samarbejde mellem Better Place, Clean Charge, EA Energianalyse samt en række vognmænd fra Københavns største taxaselskab, TAXA 4x35.

I maj sidste år blev de første el-taxaer sluppet løs i København. Det skete som en del af projektet CPH Clean Cab, støttet af Trafikstyrelsen i tæt samarbejde mellem Better Place, Clean Charge, EA Energianalyse samt en række vognmænd fra Københavns største taxaselskab, TAXA 4x35.



TAXA 4x35, der skulle stå for den daglige drift, var ved projektets start glad for at være det første selskab, der kunne sende el-taxaer på gaden i København.

Projektets levetid blev desværre ikke som ventet, da Better Place gik konkurs ganske kort tid efter projektets egentlige start. Selvom projektet nu er slut før tid, er der hentet god læring.

God læring

Jacob Gulmann, adm. direktør hos 4x35, forklarer:

- På grund af Better Place konkursen har det ikke været muligt at gennemføre projektet som oprindeligt tiltænkt. Vi mente fra start, at batteriskifteløsningen var mest oplagt i taxasammenhæng, men konkursen fjernede dette teknologispor. Det betød blandt andet, at det ikke var let at finde vognmænd, der havde mod på at afprøve det andet teknologispor med lynladning og faste batterier. Men vi er glade for, at vi som taxaselskab deltog i et projekt, der støtter op om visionen om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler. Vi har god læring at tage med videre.

To vognmænd fra TAXA 4x35 deltog i projektet. Begge oplevede en lavere aktionsradius end forventet, hvilket var kritisk. Den forventede kørselsradius var 150-180 km., den oplevede var ca. 100 km.

Den effektive rækkevidde var ca. 80-100 km, fordi vognmændene havde behov for at oplade eller skifte batteri ved 35-40 procent kapacitet for at være sikre på, at bilen kunne køre næste tur.

Fin komfort

Jacob Gulmann tilføjer:

- Vores to vognmænd kunne hurtigt vurdere, at batterikapaciteten var for lille til at være anvendelig til taxakørsel. Men begge vognmænd var positive over for elbilernes komfortniveau. Vores kundecenter og salgsafdeling har oplevet en stor interesse fra kunder for elbilerne som et mere miljøvenligt alternativ, så alt i alt er initiativet vigtigt, efterspurgt og en del af fremtiden. Men først når teknologien er længere i sin udvikling og infrastrukturen langt mere udbygget.

På grund af testperiodens korte varighed kan der ikke konkluderes på vognmændenes driftsøkonomi. Det vurderes dog ikke, at bl.a. manglende batterikapacitet har haft stor indflydelse på vognmændenes indtjening. Det skyldes dels, at vognmændene selv betjente elbilerne, dels at de begge var dygtige til at tilpasse sig elbilens begrænsninger.

Længere rækkevidde

Vognmændene har dog haft øget spildtid på mindst en time pr. dag, hvilket i et længerevarende projekt har væsentlige betydning for indtjeningen og/eller for arbejdsdagens længde. Vognmændene har ikke lidt økonomisk tab på grund af Better Place’s konkurs.

TAXA 4x35 vurderer, at rækkevidden skal op på flere hundrede kilometer, før elbilen er relevant som taxa i almindelig kørsel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062