23948sdkhjf

Godsbanestrækning runder 100.000 tog

DB Schenker godstog med kul fik æren af at køre tur nummer 100.000 på Betuweroute.

DB Schenker godstog med kul fik æren af at køre tur nummer 100.000 på Betuweroute.



Siden åbningen af den såkaldte Betuwe-godsbanelinje, der forbinder havneterminalerne omkring Rotterdam med det tyske hovedbanenet, i 2007 har 100.000 godstog benyttet forbindelsen.

Det oplyser hollandske Keyrail, der står for driften af Betuwe-linjen.

Det høje runde tal blev passeret i forrige uge.

Betuwe-linien benyttes nu ugenligt af omkring 550 godstog.

Det skriver Nieuwsbladt Transport.

Betuweroute blev anlagt, fordi myndigheder og politikere i Holland allerede i midten af 1980’erne indså, at væksten i godsvolumenerne til og fra Rotterdam-området ville føre til alvorlige flaskehals-problemer på de eksisterende togstrækninger og for flodskibstrafikken – en udvikling, der uundgåeligt ville føre til en voldsom stigning i lastvognsgtrafikken på det hollandske vejnet.

Helt unikt har persontog ikke adgang til den to-sporede 160 kilometer lange togstrækning, der ved ibrugtagningen i 2007 havde kostet 4,7 milliarder euro (ca. 36 mia. kroner). Det var mere end det dobbelte af den budgetterede pris, at anlægsarbejderne startede i 1998, og næsten fem gange så meget som oprindeligt anslået i 1990, da de første dele af projekteringslovgivningen blev vedtaget i 1990.

En væsentlig årsag til prisstigningen er opstillingen af støjafskærmning langs hele ruten – selv på strækninger uden nogen umiddelbare naboer. Noget der blev nødvendigt på grund af voldsomme folkelige protester.

I Betuwelijn – som banestrækningen kaldes i daglig tale i Holland – første år skuffede godsbanetrafikken voldsomt. Men fra 2011 begyndte trafikken for alvor at tage fart.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062