Ro/ro frem – container tilbage på Gøteborg havn
Mens Göteborg Hamn kunne notere den første fremgang på ro/ro-trafikken i tre år i 2013, så gik containertrafikken i den forkerte retning.
Omkring 30 procent af Sveriges udenrigshandel passerer gennem Gøteborg Havn årligt. I 3013 kunne havnen notere en nedgang i containeromsætningen på fem procent til 858.000 TEU.
Til gengæld steg ro/ro-trafikken med fire procent til 557.000 lastenheder. Det er første gang siden 2010, at den store svenske havn har noteret fremgang i godstrafikken på færger og andre ro/ro-skibe.
Gøteborg Havn ser udviklingen som tegn på, at der endelig er ved at ske en bedring i Sveriges samhandel med de andre lande i Europa, mens den globale samhandel er under fornyet pres.
- Vi har i lang til talt om trenden i den europæiske samhandel ville nå bunden. Vi ser nu de første indikationer på, at svensk industri øger sin handlen med andre europæiske lande, hvilket er særdelses velkomment, siger Magnus Kårestedt, der er adm. direktør for Gøteborg Havn.
Om faldet i containertrafikken siger Kårestedt:
- Det er første gang siden 2009 vi har set at container-flowet gennem havnen er faldet, og vi håber at se en forbedring i 2014.
Olie ned – biler opTrods et sløjt første halvår for udskibningen af nye personbiler, så sikrede en spurt i andet halvår at omsætningen i 2013 steg med seks procent til 163.000 enheder. Når det gælder importen af råolie og beslægtede produkter oplevede havnen et fald på otte procent. Benzin-importen steg dog noget i det forløbne år.
Passagertrafikken – primært på Stena Lines færgeruter til Frederikshavn og Kiel – steg med én procent til 1,7 millioner.
Når det gælder krydstogtsanløb, så var 2013 et skuffende år, da der kun var 39 anløb mod 69 året før.
- Det er derfor glædeligt, at bookningerne for 2014 og 2015 er meget lovende. Vi venter en ny krydstogtsrekord med 70 anløb og 120.000 passagerer i år, siger Magnus Kårestedt.