ITD: Klimamål skal bygge på vækst og beskæftigelse
Regeringen har i dag indgået aftale med Enhedslisten, SF og Konservative om en national klimapolitik.
Målet er at reducere udledningen af drivhusgasser med 40 procent frem mod 2020 i forhold til 1990-niveauet.
- Dermed er Danmark mere ambitiøs end andre lande. Det er jo umiddelbart betænkeligt for konkurrenceevnen. Men regeringen understreger kraftigt, at udviklingen skal ske i et tempo, der tager hensyn til vækst og skaber job. Vi vil holde regeringen fast på, at omstillingen skal ske, hvor det er lettest og billigst og giver størst vækst og beskæftigelse, siger erhvervspolisk chef Poul Bruun fra ITD.
Han peger på, at vejtransporten er klar til at gøre sit for at levere grønne resultater.
- På transportområdet har vi sidste efterår taget fat i arbejdet med strategierne for fossilfri transport frem mod 2050. Det spiller sammen med regeringens nye klimalov. Der er potentialer - i første omgang via effektiviseringer og bedre udnyttelse af produktionsapparatet i transporten.
Grøn effektivitetPoul Bruun peger på, at der fortsat er mange muligheder for at høste effektiviseringer, selv om der allerede er gjort meget.
-På den korte bane handler det om at få mere gods over på hver bil via højere vægtgrænser og udbredelse af modulvogntog. Samtidig skal vi forbedre fremkommeligheden for eksempel ved at anvende intelligente trafiksystemer (ITS) og fjerne kørselsbegrænsninger. På længere sigt gælder det om at indføre helt nye teknologier og anvende alternative drivmidler, siger Poul Bruun.
- Den tidligere klimaminister Martin Lidegaard (B) bekræftede tidligere på året, at det ofte er meget dyrt at gennemføre CO2-reduktioner for vejtransporten i forhold til andre områder. Men trods det skal vi fokusere på at levere innovative og ikke mindst jobskabende veje til en grønnere transport. De veje glæder vi os til at tage sammen med regeringen, myndighederne, andre organisationer og ikke mindst vognmændene. Ideerne sprudler i virksomhederne. Dem skal vi gribe, fortæller Poul Bruun.