DAF forbedrede position på markedet
Sidste år styrkede DAF Trucks endnu engang selskabets position på det europæiske lastbilmarked.
I det tunge lastbilsegment over 16 tons opnåede DAF en markedsandel på 16,2 procent, en rekord i virksomhedens 85-årige historie.
Med en markedsandel på 11,8 procent, også en rekord, fik DAF også stor succes i det lette segment for biler mellem 6 og 16 tons.
I det tunge lastbilsegment er DAF markedsleder i Holland, Storbritannien, Polen, Tjekkiet, Ungarn og Litauen. I Tyskland er DAF det største importmærke.
Det samlede marked for tunge erhvervskøretøjer i EU var i 2013 næsten 241.000 enheder, en stigning på omkring 8 procent i forhold til 2012, hvor næsten 222.000 lastbiler blev registreret i dette segment.
DAF forventer, at markedet for tunge lastbiler i Europa når 200.000 til 230.000 køretøjer i 2014.
Det lette segmentI det lette segment, hvor DAF er repræsenteret med LF-modellen, øgedes det europæiske lastbilmarked med 3 procent til 57.000 enheder.
DAF’s markedsandel i 6 til 16 tons klassen steg fra 11,4 procent i 2012 til 11,8 procent sidste år. Denne vækst skyldes ikke mindst succes i Storbritannien, hvor DAF nåede en markedsandel på 42 procent i LF-segmentet.
DAF har ligeledes styrket sin position udenfor EU. I 2013 leverede lastbilproducenten 9.400 LF, CF og XF køretøjer udenfor EU, en stigning på 13 procent i forhold til 2012.
Ny produktion i BrasilienMed en markedsandel på 16 procent er DAF den største europæiske lastbilproducent i segmentet over 16 ton i Taiwan, hvor i øvrigt også CF nr. 2.000 kørte af det lokale samlebånd sidste år.
I Rusland er DAF det hurtigst voksende europæiske mærke med 3.900 registreringer i 2013. Et andet vigtigt højdepunkt i 2013 var produktionsstarten i Ponta Grossa, Brasilien, hvor den første lokalt producerede XF105 forlod samlefabrikken i oktober.
DAF Trucks Danmark A/S er et 100 procent ejet datterselskab af DAF Trucks N.V. – der igen er datterselskab af det amerikanske selskab PACCAR Inc, en af verdens største producenter af tunge lastbiler.