23948sdkhjf

Grøn sejlads på Rødby-Puttgarden-overfart

I bestræbelserne på at overholde de kommende internationale krav om lavere SOx-udledning i 2015 har rederiet Scandlines søsat et nyt hybridsystem på bilfærgen Prinsesse Benedikte, som sejler mellem Rødby og Puttgarden.

I bestræbelserne på at overholde de kommende internationale krav om lavere SOx-udledning i 2015 har rederiet Scandlines søsat et nyt hybridsystem på bilfærgen Prinsesse Benedikte, som sejler mellem Rødby og Puttgarden.



Det dieselelektriske system er udviklet af rederiet selv i samarbejde med Siemens. Når skibet ligger i havn, lagrer en batteripark den overskydende energi fra de dieseldrevne generatorer. Og når færgen er i fart ude på havet, trækker de eldrevne propeller strøm fra batterierne. På den måde arbejder dieselmotoren altid ved optimal belastning.

-Vores dieselmaskiner er fra før 1997 og kan ikke konfigureres til effektivt at udnytte den overskydende strøm fra dieselgeneratorerne, når færgen ligger i havn. Det har vi løst ved at installere 399 batterier med en samlet kapacitet på 2,7 MWh om bord, fortæller Scandlines’ driftschef, Claus Nicolaisen til Ingeniøren.

Når skibet så efter 12 minutters sejlads accelererer på hav, trækkes strømmen fra batterierne til de eldrevne propeller, og skibet kan dermed sejle på overskudsstrøm i 30 minutter. Det letter presset på motoren, som dermed altid arbejder ved optimal belastning, og i sidste ende reduceres brændstofforbruget.

-Man kan sige, at vi sætter strøm i banken, når vi ligger i havn, og hæver den, når vi accelererer til havs, siger Claus Nicolaisen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063