23948sdkhjf

NLA: Vægtgrænser og korruption til debat i EU

Medlemslandene er begyndt at forhandle Kommissionens forslag om revision af reglerne for vægt og dimensioner under det græske formandskab.

Medlemslandene er begyndt at forhandle Kommissionens forslag om revision af reglerne for vægt og dimensioner under det græske formandskab.



Det oplyser NLA – det fællesnordiske organ for transportvirksomheder.

Samtidig er medlemmerne af Europa-parlamentets transportudvalg ved at forhandle sig frem til afstemning i udvalget omkring reglerne for større, tungere og længere lastbiler over grænserne, der fortsat skaber splid mellem landene og MEP’erne.

I nogle lande, men mere overraskende viste rapporten at korruption er til stede i alle landene.

Transport omtales som en sektor, der er særligt ramt, når det kommer til offentlige udbud.

Men det er klart at sagen med de forfalskede kort fra Litauen også er udtryk for korruption. I den forbindelse skal bemærkes, at 95% af befolkningen i Litauen mener korruption er udbredt. Det er det højeste tal for EU.

Konflikt: Mere sikre lastbiler

NLA skrev sammen med 17 andre organisationer – private og offentlige – under på denne erklæring, som støtter ambitionerne om at stille større krav til sikkerhed for lastbiler.

Lastbilproducenterne er ikke glade for denne holdning og er særligt negativt indstillet overfor specifikke tidsfrister for udvikling af nye lastbiler med mere sikre fronter.

Endvidere mener de, at de allerede er i færd med mange tiltag bade for at undgå ulykker og for at reducere effekten af ulykker. Derfor er der risiko for at så specifikke krav, som Kommissionens forslag stiller vil hæmme deres udvikling og kommercielle frihed.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078