23948sdkhjf

Mere grøn sejlads på Rødby-Puttgarden

I bestræbelsen på at overholde kommende internationale krav om lavere SOx-udledning i 2015 har rederiet Scandlines søsat et nyt hybridsystem på bilfærgen Prinsesse Benedikte, der sejler mellem Rødby og Puttgarden.

I bestræbelsen på at overholde kommende internationale krav om lavere SOx-udledning i 2015 har rederiet Scandlines søsat et nyt hybridsystem på bilfærgen Prinsesse Benedikte, der sejler mellem Rødby og Puttgarden.



Det dieselelektriske system er udviklet af rederiet selv i samarbejde med Siemens.

Når skibet ligger i havn, lagrer en batteripark den overskydende energi fra de dieseldrevne generatorer. Og når færgen er i fart ude på havet, trækker de eldrevne propeller strøm fra batterierne. På den måde arbejder dieselmotoren altid ved optimal belastning.

Scandlines’ driftschef Claus Nicolaisen:

- Vores dieselmaskiner er fra før 1997 og kan ikke konfigureres til effektivt at udnytte den overskydende strøm fra dieselgeneratorerne, når færgen ligger i havn. Det har vi løst ved at installere 399 batterier med en samlet kapacitet på 2,7 MWh om bord.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062