23948sdkhjf

ITD: Lavere tolerancer for overvægt skuffer

Fra 1. marts falder hammeren, når et vogntogs tilladte totalvægt overskrides med mere end tre procent eller 1500 kg. Det er et tilbageskridt i kampen for en mere effektiv lastbiltransport, lyder meldingen fra ITD.

Fra 1. marts falder hammeren, når et vogntogs tilladte totalvægt overskrides med mere end tre procent eller 1500 kg. Det er et tilbageskridt i kampen for en mere effektiv lastbiltransport, lyder meldingen fra ITD.



De seneste år er grænserne for lastbilernes totalvægt skubbet i vejret, og derfor reducerer myndighederne nu den såkaldte tolerance for vogntogs overvægt.

Fra og med 1. marts 2014 rejser myndighederne tiltale, når den tilladte totalvægt for et køretøj eller et vogntog overskrides med mere end tre procent. Før var tolerancegrænsen syv procent.

Som noget nyt kan der også komme en tiltale, hvis den tilladte totalvægt overskrides med mere end 1.500 kg – uanset at overskridelsen ikke er på over tre procent.

ITD’s chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens (foto):

- Vi havde foretrukket at beholde den hidtidige grænse, men anerkender også hensynet til bro-belastningen, når lastbilerne nu er blevet tungere. Vi havde dog håbet på et kompromis i form af en tolerance på fem procent, eventuelt suppleret af en øvre grænse på to ton. Så ville forholdende være de samme som i landene omkring os. Den besluttede stramning er lidt af en skuffelse for branchen.

Mister miljøgevinst

Vogntogsvægten for seksakslede vogntog blev hævet til 50 ton ved årsskiftet og forventes hævet til 56 ton for syvakslede vogntog i løbet af foråret. De højere vægte er tæt på den maksimale belastning for en stor del af broerne.

Men de systemer til at veje køretøjerne, der er til rådighed for lastbilerne, har ofte langt større tolerancer end tre procent. Den usikkerhed har Justitsministeriet valgt at se bort fra.

- Med de skærpede tolerancer skal vi fremover udvise endnu større omhu, når godset bliver læsset. Betydningen er desværre, at vogntogene i mange tilfælde må belæsses mindre for at være på den sikre side. Dermed risikerer vi at spilde noget af den mulige effektiviseringsgevinst og dermed også noget af den mulige CO2-besparelse med de tungere vogntog, tilføjer Jørn-Henrik Carstens.

Ved overskridelser vil politiet fremover foruden bøder til vognmand og chauffør kunne tilbageholde køretøjet, indtil forholdene er bragt i orden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062