CPH præsenterer plan for fremtiden
I dag fremlægger Københavns Lufthavn sin vision for udviklingen af Danmarks største lufthavn, og hvordan lufthavnen når 40 mio. passagerer.
I 2013 gik lidt over 24 mio. passagerer gennem lufthavnen. Vækstplanen har fået navnet ”Expanding CPH” og er resultatet af halvandet års intensivt analysearbejde, skriver check-in.dk.
Det har afdækket, hvordan Københavns Lufthavn bedst udvikles, så den fastholder og styrker positionen som et af de vigtigste trafikknudepunkter i Nordeuropa. En position der, ifølge lufthavnen selv, styrker København som international metropol og skaber økonomisk vækst i hele Danmark og Sydsverige.
For hvis Københavns Lufthavn skal have succes med sine vækstambitioner, så kræver det, at lufthavnen og resten af Øresundsregionen løfter i samlet flok, understreger Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye.
Hvor lufthavnen for år tilbage havde blikket stift rettet mod udviklingen i Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda, så er det i stigende grad europæiske middelstore trafikknudepunkter som Amsterdam, Zürich og Wien, som lufthavnen måler sig op imod.
Mens knap halvdelen af trafikken i Oslo og Stockholm er indenrigsflyvning, så udgør dette segment under 10 procent af trafikken i København.
Lufthavnen er derfor i langt højere grad en transferlufthavn end lufthavnene i Oslo og Stockholm. Og derfor giver det mere mening at sammenligne sig selv med andre trafikknudepunkter i Europa.
Det er nemlig i højere den type lufthavne, som CPH kæmper med i arbejdet med at skabe de bedste rammer for passagererne samt tiltrække og fastholde luftfartsselskaber.