23948sdkhjf

Danske Havne bekymret over mulig ændring af lodsloven

Søfartsstyrelsen har udarbejdet analyse af det danske lodsmarked og udkast til ændring af lodsloven.

Søfartsstyrelsen har udarbejdet analyse af det danske lodsmarked og udkast til ændring af lodsloven.



Danske Havne er skeptisk over for forslaget. Der er brug for effektiviseringer af lodsområdet. Det har Danske Havne efterlyst i mange år. Men metoderne er ikke de rigtige.

Målet må være, at alle der ønsker lods, kan få det på fair betingelser, for alle havne og alle skibe. Det betyder, at det både skal være tilgængeligt og til at betale. Formålet med at tage lods ombord for at sikre miljøet vil ellers gå tabt. Når staten af hensyn til miljø- og sejladssikkerhed indfører lodspligt, må det også være helt åbenbart, at ydelsen skal være tilgængelig på fornuftige vilkår.

Danske Havne skriver:

-At lovforslaget fører til forringet service på langt de fleste havne. Forringelser i det tidsforbrug skibe må påregne i forbindelse med havneanløb og prisforhøjelser. Ud af Danmarks 85 offentlige og private havne får 75 af havnene forringet forsyningssikkerheden.

-Det giver langt dårligere service. Langt hovedparten af havne kan forvente højere priser. Når staten stiller krav om lodsning af hensyn til miljøet, må staten også sørge for, at vilkårene er rimelige.

-At lovforslaget giver øget adgang for staten til at fastsætte krav og pligter, mens staten i samme åndedrag frasiger sig en større del af forpligtelsen. Staten bør være garant for forsyningssikkerhed.

-Når Danpilot får øget adgang til at optimere servicen og udføre andre skibsrelaterede serviceydelser, bør man give havnene de samme muligheder. Havne kan bidrage til fornuftige lodsforhold, men det kræver ændringer i havneloven.

Fragtrater: Europa-Asien falder

En aktuel opgørelse viser, at fragtraterne for containerskibe fortsat falder.

Det oplyser Shanghai Containerised Freight Indix (SCFI).

Faldet er målt til 2,6 procent på ruterne Europa-Asien, hvilket giver en øjeblikkelig pris på 1168 euro per TEU. Asien-Middelhavet er faldet med 2,2 procent til 1194 euro. Det mindste fald er fra Asien til den amerikanske vestkyst. Her er det begrænset til 0,68 procent, hvilket giver en pris på 1542 euro per TEU.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063