23948sdkhjf

Infrastruktur er afgørende for Slesvig-Holsten

Infrastrukturen i Slesvig-Holsten skal forbedres, og det vil tage mange år at komme på det niveau, delstaten har brug for. Blandt andet derfor er Femern Bælt tunnelen og de tyske tilslutningsanlæg så vigtige for delstaten.

Infrastrukturen i Slesvig-Holsten skal forbedres, og det vil tage mange år at komme på det niveau, delstaten har brug for. Blandt andet derfor er Femern Bælt tunnelen og de tyske tilslutningsanlæg så vigtige for delstaten.



Det var ministerpræsident Torsten Albigs budskab, da han talte på Industri- und Handelskammer Lübecks store nytårsreception i midten af januar. IHK organiserer erhvervslivet i den østlige del af delstaten.

IHK zu Lübeck er særdeles aktive i arbejdet med at udnytte de nye muligheder, erhvervslivet får i kraft af den faste Femern Bælt-forbindelse.

Ministerpræsident Torsten Albig udtrykte i sin tale, at Femern Bælt tunnelen og jernbanen fra Lübeck til Puttgarden er af stor betydning:

-Det er en beslutning, vi tager – ønsker vi at forbinde os med den nordlige del af Europa? Ønsker vi at gro sammen, spurgte han retorisk.

Svaret var underforstået et klart ja.

Ministerpræsidenten lagde imidlertid ikke skjul på, at det er en udfordring at få infrastrukturen i delstaten udbygget og forbedret. Det kræver penge, som skal komme fra Forbundsregeringen og det kræver god og grundig sagsbehandling hos myndighederne i Slesvig-Holstein. Samtidig skal man i delstaten blive endnu bedre til at gennemføre infrastrukturprojekter.

-Det handler ikke om at gøre noget mod befolkningens ønsker, det handler om at lytte, lære og lave smartere planlægning, var Torsten Albigs analyse af, hvad der skal til for at få udbygget infrastrukturen så hurtigt som muligt.

Også den faste forbindelse over Femern Bælt skal godkendes i Slesvig-Holsten, hvortil Femern A/S i oktober 2013 indleverede sin byggeansøgning på 10.000 sider.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08