23948sdkhjf

Kystvagt skal finde arktiske ruter

I samarbejde med industrien, regionale regeringer, nordlige samfund og føderale afdelinger, har den canadiske kystvagt planer om at identificere en række arktiske sejlruter, der skal tage hovedparten af skibsfarten og anden marin trafik i transit, når regionen bliver mere tilgængelig.

I samarbejde med industrien, regionale regeringer, nordlige samfund og føderale afdelinger, har den canadiske kystvagt planer om at identificere en række arktiske sejlruter, der skal tage hovedparten af skibsfarten og anden marin trafik i transit, når regionen bliver mere tilgængelig.



-Omkring 12 procent af arktisk vand er blevet kortlagt efter moderne standarder og der er et behov for mere. Det vil aldrig blive 100 procent, det er ikke en fornuftig brug af penge eller ressourcer, siger Canadian Coast Guards viceommissær Jody Thomas.

Etableringen af sikre marine korridorer skal danne grundlag for, hvor kystvagten skal fokusere på kortlægning og investeringer i ny infrastruktur skal finde sted.

Projektet forventes at blive sat i gang i løbet af året, med forventning om, at mulighederne kan præsenteres for regeringen engang i efteråret. Der har tidligere været opfordringer til den føderale regering om at etablere marine korridorer i det nordlige Canada, især da regionen kan komme til at spille en vigtig rolle i Canadas økonomiske fremtid.

I september 2013 benyttede et handelsskib første gang Nordvestpassagen som transitpassage.

Det skete med en transport af kul fra Canada til Finland. Det var det danske pioner-rederi Nordic Bulk Carriers A/S, der stod for sejladsen, som betyder lavere brændstofforbrug, mindre CO2-udslip og en større last.

Et af verdens eneste, moderne isklasse-tørlastskibe, MV NORDIC ORION, fragtede en last på 73.500 ton kul fra Vancouver i Canada til Finland via den såkaldte Nordvestpassage til Finland.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079