23948sdkhjf

Scania leverer gasdrevne renovationsbiler til København

For nylig leverede Scania de første renovationslastbiler med gasmotor til tre miljøbevidste transportvirksomheder i København. Om kort tid følger verdens første gasrenovationslastbil, der opfylder Euro 6-miljonormen.

For nylig leverede Scania de første renovationslastbiler med gasmotor til tre miljøbevidste transportvirksomheder i København. Om kort tid følger verdens første gasrenovationslastbil, der opfylder Euro 6-miljonormen.



Det er første gang, at gas erstatter diesel som brændstof i de københavnske renovationslastbiler, og det bidrager til miljøforbedringer i byen.

Med leveringen af de tre gasdrevne renovationslastbiler til transportvirksomhederne Cityrenovation A/S, M. Larsen A/S samt City Container CPH A/S sætter Scania en tyk streg under sin førende rolle i udvikling af bæredygtige løsninger til landevejstransport.

Snart leverer Scania desuden verdens første renovationslastbil med Euro 6-gasmotor, der har endnu bedre miljøegenskaber. Senere på foråret følger en håndfuld Scania Euro 6-gaslastbiler til Fredericia.

Lige før sommerferien følger yderligere 12 gasdrevne Scania bybusser til Holstebro med samme Euro 6-gasmotorteknologi som i de københavnske gasrenovationsbiler.

- Hos Scania står bæredygtig transport højt på dagsordenen. Vi vil være med helt fremme, og det er leveringerne af de gasdrevne renovationslastbiler et godt eksempel på, siger markedschef Anton Freiesleben, Scania Danmark A/S.

- Scanias nyeste generation gaslastbiler og -busser kendetegnes ved ekstrem gode miljøegenskaber. De har markant lavere udslip af partikler og NOx og udleder desuden mindre CO2.

De nye gaskøretøjer er desuden mere støjsvage end tilsvarende dieselkøretøjer, siger Anton Freiesleben.

Samme gasteknologi til lastbil og bus

De nye københavnske gaslastbiler er alle af typen Scania P 310 DB 6x2*4 LowEntry. De har en 9-liters 5-cyl. gasmotor på 310 hk samt 6-trins automatgear.

Af hensyn til chaufførernes arbejdsmiljø er de udrustet med frembygget førerhus, placeret ekstra lavt på chassiset. Det giver både lettere ind- og udstigning samt forbedrer trafiksikkerheden især ved højresving i kraft af bedre udsyn.

Renovationsbilerne er desuden udrustet med hydraulisk styrbar bagaksel, der både forbedrer manøvreevnen under snævre forhold samt reducerer slitage på dæk og vejbelægning.

Bilerne er forsynet med finsk-byggede NTM-renovationsaggregater, leveret af aut. Scania-forhandler Im. Stiholt A/S.

- Hos Scania ser vi et stort potentiale med gas som brændstof, også til de tunge lastbiler og busser. Scanias gasmotorer er beregnet til at køre på både natur- og biogas eller en variabel blanding af begge dele. Når biogassen bliver lettere tilgængelig, kan vi opnå CO2-reduktion på op imod 90 procent ved tung transport i forhold til konventionel dieseldrift, fastslår Anton Freiesleben.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109