23948sdkhjf

Otte nyt fodervogntog

Grovvaregigant modtager nye syvakslede hængervogntog med tippelad.

Grovvaregigant modtager nye syvakslede hængervogntog med tippelad.



DLG Group har for kort tid siden investeret i otte nye hængervogntog til sin omfattende materielflåde.

De nye køretøjer består af forvogne med tippelad og tilhørende påhængsvogne med tippelad.

DLG valgte Maskinfabrikken Jilko ApS, Aars, som opbygger af de otte komplette forvogn-hænger tippelads-vogntog, hvor det sidste træk blev leveret lige før årsskiftet.

- For at efterkomme DLG’s ønsker til funktionalitet, måtte vi udvikle og producere i en stor fælles proces, hvilket virkelig var en udfordring for både teknisk afdeling og produktionen, fortæller Finn Lund Petersen, Jilkos tekniske chef.

DLG's krav

Grovvareselskabet definerede hurtigt, hvordan vogntogene skulle opbygges.

Mads Peter Madsen, vognparkansvarlig ved DLG Group, forklarer:

- Vi kører med alle tænkelige former for foder i bulk-form, så ”kasserne” skal være helt tætte, både udefra og ind samt indefra og ud. I venstre side i kørselsretningen skal der være mulighed for at læsse bigbags og pallegods ind, og der skal både kunne bagtippes og sidetippes til venstre. Ydermere skal tippeladene forsynes med en Eco-Top automatpresenning. For at side-fjælene skal kunne ligges ned (venstre side), kan de ikke være højere end 1,2 meter, hvilket gør, at man så her må bruge de såkaldte ”oversider”- for at nå op i den ønskede sidehøjde på henholdsvis 1,6 og 1,7 meter.

Kravene til disse oversider - foruden det, at de skal være helt tætte - er, at de skal kunne svinge både indad i ladet og fastgøres i den position, samt kunne svinge ud ad (væk fra ladet), for at kunne opnå den fulde pallebredde.

Det gav anledning til et spændende udviklingsarbejde med flere både interne og eksterne kræfter involveret.

Scania R500

Chassiserne er alle treakslede Scania lastvogne af typen R 500 LB6X2HNB med bl.a. Opticruise gearskifte og alt i udstyr, alu-fælge med mere.

Tippeladet på den treakslede Scania forvogn er 6,1 meter langt, har 1,6 meter høje sider og er i fuld indvendig pallebredde.

Jilkos egenproducerede fireakslede tippelads-påhængsvogn er 8,4 meter lang med 1,7 meter højde sider og ligeledes fuld indvendig pallebredde.

- Med disse fleksible funktioner og tippeladenes lave vægt har vi et særdeles konkurrencedygtigt produkt, tilføjer Jilkos salgschef Peter Vad.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079