DTL: Fusk med udenlandske chauffører må bremses
-Når et eksempel viser at en litauisk chauffør er forsynet med 4 id-kort og 4 falske kørekort og dermed kan køre uden at overholde køre-hviletidsbestemmelserne, så må politikerne vågne op. Det koster liv på vejene – og det undergraver danske vognmænds levebrød.
Sådan siger Dansk Transport og Logistiks administrerende direktør, Erik Østergaard efter i aftes at have set et indslag på norsk TV (NRK1) med eksemplet på fusk.
Klimaminister Martin Lidegaard (R) tror så meget på roadpricing, at han godt tør love, at danske bilister før eller senere kommer til at betale en pris pr. kilometer, de kører på vejene.
Vanvid-Den her litauiske chauffør har ikke engang et stort kørekort. Alligevel kan han for 80 euro købe sig til 4 falske id-kort og 4 falske kørekort hos litauiske myndigheder, der gør det muligt for ham at køre lastbil. Det er jo helt vanvittigt af have en chauffør, som ikke er uddannet og som ovenikøbet kører på norske vinterveje. Men det virkeligt alvorlige er, at det ifølge chaufføren er udbredt og helt systematiseret. Og sker med et EU-lands myndigheder som aktiv partner-in-crime.
I indslaget siger den norske transportminister, at han vil drøfte det i EU-regi allerede i denne uge, fordi problemet er grænseoverskridende. Det mener DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard også er helt uomgængeligt:
Dansk støtte påkrævet-Den danske transportminister må tage dette op sammen med sine EU-kolleger og støtte den norske minister. Vi skal have dæmmet op for det her, siger Erik Østergaard, der netop nu er i Norge sammen med sine svenske og norske søsterorganisationer for bl.a. at drøfte problemer med udenlandske chauffører, ulovlig cabotage og andre spørgsmål, der undergraver vognmandsbranchen og er til skade for trafiksikkerheden.
-Hvis det her sker i Norge, har jeg ingen som helst grund til at tro, at det ikke også sker i Danmark, altså at østeuropæiske chauffører kører på falske papirer og overskrider køre-hviletidsbestemmelserne. Det er helt, helt uacceptabelt, og det må bremses nu. Bliver dette ikke stoppet omgående, må man kræve kørselsforbud for chauffører fra Litauen i de øvrige EU-lande, indtil der er tilfredsstillende garantier for, at denne svindel er effektiv stoppet.