23948sdkhjf

Vognmand: Cabotage-regler misbruges

Vognmand Leif Therkelsen, Bække, sender følgende kommentar til foreningen Frie Danske Lastbilvognmænds nyhedsbrev FDL-Nyt:

Vognmand Leif Therkelsen, Bække, sender følgende kommentar til foreningen Frie Danske Lastbilvognmænds nyhedsbrev FDL-Nyt:



- Længe før man "opfandt" begrebet cabotage-kørsel, har danske, tyske, hollandske og andre landes lastbiler kørt nationale transporter, især i de store lande som Italien og Spanien. Det foregik, fordi der i disse lande er store afstande, så når vi havde læsset et internationalt læs af i det sydlige Spanien, og efterfølgende skulle læsse stykgods hos en speditør i Barcelona, var der ofte nogle afhentninger til Danmark på vejen op imod Barcelona.

Godt for miljøet

- Ofte var der gods til andre lande end lige Danmark, og det tog vi så også med. Mod betaling naturligvis, så transportkøberen, speditøren og vognmanden tjente en skilling på det. Og så var det jo godt for miljøet, men det var der nu ikke så mange, der tænkte på dengang, selv om det under ingen omstændigheder var tilladt.

Det var i en tid inden EU-tilladelser, så det foregik på tilladelser, som blev udstedt til hver enkelt tur.

Ovenstående for at fortælle, at disse afhentninger giver mening, og det er det, jeg forstår ved fornuftig cabotage-kørsel. De lokale vognmænd var naturligvis ikke tilfredse med disse illegale transporter, og det var da også meget tys tys, når de havde gods på til andre lande end Danmark.

Intet med liberalisering af gøre

Leif Bække fortsætter:

- Det der i dag foregår i cabotage-kørslens hellige navn, har intet med liberalisering af transportmarkedet i EU at gøre, som glade tilhængere af billig arbejdskraft ellers påstår.

De store speditører / transportører har, især i Danmark, men også i andre lande hvor lønningerne er høje, udstationeret udenlandske lastbiler fra Østeuropa. Biler som de i stort antal selv ejer for at omgå de løn- og arbejdsvilkår, der er gældende i lande de østeuropæiske lastbiler kører frem og tilbage i.

Sådan som cabotage-reglerne bliver misfortolket og misbrugt af speditører og transportører, er det kun til gavn for få men til stor skade for samfundet.

Det skal vi ikke acceptere. Vi skal kræve af vore politikere, at de tager dette misbrug af cabotage-reglerne alvorligt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063