Kølemiddel sætter sindene i kog
EU forbereder sag mod Tyskland i strid om kølemiddel til bilers aircondition.
EU har nemlig forbudt det gamle kølemiddel, fordi det har en voldsom drivhuseffekt. Det har bilproducenterne vidst siden 2006, men direktivet er først trådt i kraft med årsskiftet 2012/2013.
I løbet af 2013 udviklede det sig til en strid mellem den tyske bilproducent Mercedes-Benz og det franske miljøministerium.
Mercedes-Benz fortsatte nemlig med at bruge det gamle kølemiddel med henvisning til, at det nye kølemiddel i tilfælde af ulykker og læk på køleanlægget kunne udløse en brand, hvis det løb ud over en varm motor.
Derfor forbød det franske miljøministerium, at visse Mercedes-modeller blev indregistreret i Frankrig.
Det tyske bilmærke fik dog hjælp fra den tyske vejmyndighed KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), der gav en foreløbig dispensation til Mercedes.
Den dispensation udløste en reaktion fra EU-Kommissionen, der ifølge talsmanden Carlo Corazza meddelte, at dispensationen kunne få konsekvenser.
Og det sker så nu, da EU ifølge Automobilwoche.de tager de første skridt til en EU-sag mod Tyskland.
Det er EU's industrikommissær Antonio Tajani, der nu giver udtryk for, at Tyskland overtræder EUs miljøbeskyttelseforordninger ved at acceptere, at Mercedes-Benz fortsat benytter det forbudte kølemiddel.
Aircondition er ikke blot installeret i personbiler, idet det i dag er installeret i omkring 80 procent af alle lastbiler.