SAS-ansatte i krig om lufthavne
Stort set lige så længe SAS har eksisteret, er debatten om, hvorfor Københavns Lufthavn er det fællesskandinaviske luftfartsselskabs primære trafikknudepunkt blusset op.
Det er også spørgsmålet om, hvorfor SAS ikke kan have flere langdistanceruter fra Stockholms Arlanda og Oslo's Gardermoen.
Nu rejses spørgsmålet så igen. Denne gang kommer kritikken af at satse massivt på Københavns Lufthavn som primært trafikknudepunkt fra både norsk og svensk side, skriver check-in.dk..
Således efterlyser de norske SAS-piloter flere langdistanceflyvninger fra Oslo til USA. Det er nødvendigt, mener piloterne, for at kunne matche Norwegians langdistancesatsning.
Den har netop siden opstarten i maj sidste år fokuseret på Oslo og Stockholm som udgangspunkt for ruter til USA og Asien
Så for ikke at miste grebet om trafikken mellem Norge og Nordamerika mener de norske piloter, at det er nødvendigt for SAS at fokusere på norske langdistanceruter.
Hos SAS pointerer koncerndirektør for salg og marked, Eivind Roald, at Københavns Lufthavns geografiske placering tæt på Baltikum, Polen og Nordtyskland gør lufthavnen til et langt mere naturligt knudepunkt end Oslo og Stockholm. CPH tiltrækker trafik fra hele Nordeuropa til SAS’ langdistanceruter.
- Fra København får vi hele Danmark, Sydsverige og Nordtyskland som optageområde. Og det er geografisk meget godt, når man skal drive en stor international operation, siger SAS’ koncernchef Rickard Gustafson til Sydsvenskan.