Højere vogntogsvægt i Sverige
Sverige følger måske Finland med 76 tons vogntogsvægt.
Finland satte i oktober, den tilladte vogntogsvægt op fra 60 ton til 76 tons, og det skete på baggrund af en svensk rapport, der slog fast at der ville være store fordele ved at forhøje den maksimal tilladte vogntogsvægt.
Nu følger Sverige måske også med op på 76 tons vogntogsvægt.
I denne uge skal adm. direktør i Skogsindustrierna, Carina Håkansson, møde den svenske regering for at få information om, hvorvidt der kommer en forøgelse af vogntogsvægten ved transport af tømmer på landevej. Det skriver det svenske medie Papernet.se.
En forøgelse af vogntogsvægten fra 60 til 76 tons skulle udløse en styrkelse af konkurrenceevnen for den svenske skovindustri.
Ny støttepakkeSkogsindustrierna er netop i ved at igangsætte en pakke med tiltag, der kan hjælpe den svenske skovindustri med at bibeholde sin konkurrenceevne. I pakken indgår også forbedringer på transportfeltet, og en beslutning om at forøge den tilladte vogntogsvægt med 16 tons fra 60 til 76, vil betyde at den svenske skovindustri årligt vil kunne sænke sine omkostninger til brændstof med ca. 200 mio. sek.
-Vi fører en dialog med erhvervsministeriet og jeg tror på en positiv besked, siger Carina Håkansson til Pappernet.
Forsøg i flere årI Sverige har der i flere år kørt flere forsøg med større vogntogsvægte på tømmervogntog, hvor det ene er ETT (en trave til - på dansk en tømmerstak mere) og ST (større tømmerstakker) er det andet. ETT opererer med vogntog på op til 90 tons vogntogsvægt og en totallængde i nærheden af 30 m. ST, holder sig på ca. 25 m i længden og består af kombinationer med fireakslede lastvogne, der har tilkoblet en toakslet dolly med en tilkoblet treakslet trailer.
I Finland har indførelsen af 76 tons vogntogsvægt ledt til færre vogntog. En besparelse i logistikomkostningerne i nærheden af 3,2 mia. kr. er beregnet over en 20 års periode.
På billedet ses et ST vogntog i Dalsland i Sverige. (Arkivfoto: Finn Bjerremand)