23948sdkhjf

Vejdirektorat letter kørsel med modulvogntog

En række tiltag fra myndigheden gør det lettere for enkeltvirksomheder og transportcentre at køre med i forsøg med modulvogntog.

En række tiltag fra myndigheden gør det lettere for enkeltvirksomheder og transportcentre at køre med i forsøg med modulvogntog.



Først og fremmest bliver der mulighed for tilladelse til flere typer vogntog, så der kan tildeles fire typer tilladelser - afhængig af modulvogntogenes størrelse.

Tidsafgrænsning

Der bliver også mulighed for tidsbegrænsede tilladelser, hvor kørsel hele døgnet ikke godkendes samt på særlige strækninger – for eksempel i industriområder – hvor godkendelse sker på betingelse af, at hastigheden er lavere end 15 km/t.

Endelig kan Vejdirektoratet nu i særlige tilfælde, efter aftale med politiet, tillade overskridelse af vognbanelinjer ved kørsel gennem eksempelvis tosporede rundkørsler.

DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm vurderer følgende:

- De fire initiativer enkeltvis eller i kombination vil gøre det muligt for den enkelte virksomhed at tilpasse modulvogntogskørslen netop til virksomhedens individuelle behov med hensyn til materiel og kørselsmønster. Det har været et ønske længe fra flere af DTLs medlemmer, og det skal derfor nok blive brugt flittigt.

DTL har, siden muligheden for virksomhedsordning blev indført i 2009, arbejdet på at få større tilpasningsevne fra myndighedernes side ind i forsøgsordningen. En politisk aftale blandt Folketingets partier, bortset fra Enhedslisten, baner endelig vej for de nye muligheder.

Forkorter sagsbehandling

I forhold til kommunerne gør Vejdirektoratet det nemmere at komme igennem processen, når en vognmand ansøger. De lokale vejmyndigheder har, ifølge Ove Holm, ofte været flaskehalsen, når der skulle gennemføres virksomhedstilpassede ordninger. Men det rettes der forhåbentlig op på.

- Der kommer nu en opdateret og udvidet vejledning til kommunal sagsbehandling af ansøgningerne, og Vejdirektoratet tilbyder også at screene det berørte vejnet for at identificere problematiske lokaliteter. Kommunerne får samtidig et katalog med typeeksempler på de mest almindelige ombygninger af vejnettet. Alt i alt en stor hjælp, der alt andet lige må være med til at forkorte sagsbehandlingstiden og lette ansøgningen for vognmanden, tilføjer Ove Holm.

Vejdirektoratet har samtidig lavet et zoombart kort for modulvogntogs vejnet, der letter oversigten for alle parter under forsøget for modulvogntog, der kører frem til 2016.

En dugfrisk og uvildig svensk undersøgelse peger på, at modulvogntog er involveret i færre ulykker end andre lastbilvogntog.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109