23948sdkhjf

DAF: CF- og XF-serien udvides

Efter starten på produktionen af de første DAF CF og XF Euro 6 trækkere, 4x2 og 6x2 med styrbar aksel i 2013, har DAF lige inden jul sidste år udvidet produktprogrammet.

Efter starten på produktionen af de første DAF CF og XF Euro 6 trækkere, 4x2 og 6x2 med styrbar aksel i 2013, har DAF lige inden jul sidste år udvidet produktprogrammet.



Nyt er et komplet program af tre-akslede forvogne med efterløbsaksel, styrbar aksel eller tandemaksler. Luftaffjedringen er også fuldstændig fornyet med store fordele for opbygninger med eksempelvis skiftelad som BDF, der er populær i Tyskland.

De nye DAF Euro 6 XF og CF 4x2 trækkere gik i produktion i april og juni 2013, efterfulgt af 6x2 trækkere med styrbar aksel (FTG) og de første 4x2 forvogne. Nu er turen kommet til 6x2 forvogne med enkelt eller dobbeltmonteret efterløbsaksel (FAR og FAS), med bagerste aksel som styrbar (FAN) og anden aksel som styrbar (FAG), efterfulgt af et komplet program af lastbiler med tandemtræk og navreduktion.

6x2 forvogne med efterløbsaksel

De nye forvogne, udstyret med efterløbsaksel, sikrer en høj lasteevne. FAR med enkeltmonteret efterløbsaksel er udstyret med en 7,5 ton efterløbsaksel, der giver en maksimal lasteevne på 13 tons. Derfor er disse modeller ideelle til national og international køle- og frosttransport og også særligt velegnede til volumen- og storvolumen-transport.

FAS modellerne er udstyret med en 10 tons efterløbsaksel. Den dobbelte montering sikrer en høj grad af stabilitet, vigtigt ved anvendelse med et relativt højt tyngdepunkt, f.eks. transport af containere eller levende dyr. CF og XF 6x2 FAR og FAS fås med akselafstande fra 4,2 til 5,9 meter.

Også nyt i CF og XF Euro 6 programmet er versioner med styrbar aksel bagest (FAN), der sikrer høj manøvredygtighed. Den nye Euro 6 CF FAN er derfor ideel til byområder, eksempelvis renovation eller øl- og vanddistribution.

Ideel til BDF-applikationer

Udover DAF’s velkendte ECAS luftaffjedring på bagakslen kan forakslen nu også leveres med luftaffjedring med ekstra løftehøjde.

DAF tilbyder nu også komplette BDF-løsninger fra fabrik, inklusive ramme, containerlåse og hele det elektriske system.

Det er muligt at vælge mellem en variant for veksellad med en længde på op til 7,45 meter (parkeringshøjde 1,32 meter) og en variant egnet til containere med en længde på op til 7,82 meter (parkeringshøjder fra 1,12 til 1,32 meter).

6x2 forvogne med styrbar aksel

Ud over en række varianter med styrbar aksel bagerst produceres de nye CF forvogne nu også med styrbar aksel (FAG). Disse er specielt designet til områder, der kræver høj lasteevne kombineret med fremragende underlagsvenlighed, som f.eks. renovationskørsel med baglæsser eller mælkebiler. En styrende aksel med en maksimal teknisk lasteevne på 7,5 tons er monteret foran drivakslen på 13 tons.

Med introduktionen af et bredere program af tre-akslede Euro 6 CF og XF forvogne udvider DAF sit i forvejen brede modelprogram.

I begyndelsen af dette år bliver det igen udvidet med en række fire-akslede tandemvogne til meget specifikke anvendelsesområder.

Med dette omfattende produktprogram understreger DAF sin førende position ved at producere en skræddersyet lastbil til ethvert tænkeligt anvendelsesområde: kraftfuld og effektiv for at levere det største afkast per kilometer.

Datterselskaber

DAF Trucks Danmark A/S er et 100 procent ejet datterselskab af DAF Trucks N.V., der igen er et datterselskab af det amerikanske selskab PACCAR Inc, en af verdens største producenter af tunge lastbiler.

DAF Trucks N.V. har produktionsanlæg i Eindhoven, Holland, Westerlo, Belgien, og Leyland, England, samt over 1.000 forhandlere og serviceværksteder i Europa.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078