Lillebæltsbroen vakler
Nye beregninger af Lillebæltsbroens bæreevne viser, at den 78 år gamle bro i modstrid med forventningerne stadig sætter sig.
Det skriver Ingeniøren.
Broen er funderet i plastisk ler, hvor der kan opstå brud. Bruddet vil starte ved spidsen af pillernes betonskørt, fordi det er her, der er store spændingskoncentrationer. Det betyder, at broens sikkerhedsmargen er for lille.
Den alarmerende oplysning fra gruppen af erfarne geoteknikere fra Rambøll, Cowi, Grontmij, Geo og forskere fra DTU og Aalborg Universitet, som blev nedsat i slutningen af 2012, får nu Banedanmark til omgående at sætte den 120 millioner kroner store opgave med at styrke funderingen i udbud.
Ifølge transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) er broen dog trafiksikker:
-Men den margin, der er til sikkerhedsgrænsen, er så lille, at broens fundering bør forstærkes, siger ministeren og tilføjer:
Samtidig skal Banedanmark, der ejer broen sammen med Vejdirektoratet, skærpe sin overvågning, indtil funderingen er forstærket. Overvågningen er siden 1993 blevet foretaget af en enkelt medarbejder i Banedanmark.