23948sdkhjf

Svensk domstol bremser gigantisk militærordre

Klage fra den svenske lastvognsproducent Scania får Forvaltningsdomstolen i Stockholm til at udsætte svensk og norsk forsvars milliardkontrakt på militære lastvogne fra Rheinmetall MAN Military Vehicles.

Klage fra den svenske lastvognsproducent Scania får Forvaltningsdomstolen i Stockholm til at udsætte svensk og norsk forsvars milliardkontrakt på militære lastvogne fra Rheinmetall MAN Military Vehicles.



Som TTN meddelte 26. november, så var det det tyske joint venture selskab Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV), der kørte med orden på op til 2000 militære lastvogne til det svenske og norske forsvar.

Men nu har en af taberne i konkurrencen – Scania – klaget over udbuddet.

Scania hævder, sammen med Mercedes-Benz, der også bød på det norsk-svenske udbud, at RMMV har fået aftalt en væsentligt højere kontraktpris, end den der fremgik af det vindende bud.

Ifølge Svensk Radio er den endelige kontraktpris 1,5 milliarder svenske kroner højere end RMMV's tilbud.

Derfor har Forvaltningsdomstolen i Stockholm nu besluttet, at kontrakten ikke kan underskrives, før domstolen har gransket kontrakten og det forudgående udbud nærmere.

Dommer Mats Åhammar oplyser over for SR, at det kan vare adskillige uger, før en eventuel kontrakt kan underskrives.

Svenske Forsvars Materiel Verket og norsk Forsvarets Logistik Organisation skulle sammen med RMMV have underskrevet kontrakten inden jul.

Klageepidemi

Det er blevet mere og mere almindeligt, at virksomheder i forsvarsindustrien klager over udbud, når de ikke sejrer i kampen om ordren.

I USA eksempelvis vandt europæiske Airbus for år tilbage en stor ordre på 80 tankfly til USA’s flyvevåben. Men en klage fra ærkerivalen Boeing endte med, at udbuddet gik om, og Boeing fløj med ordren.

Herhjemme er Forsvarets ordre på ni maritime helikoptere gået til amerikanske Sikorsky. Taberen Agusta-Westland har også her klaget over udbuddet – en klage, som endnu ikke er afgjort.

De specielle militære lastvogne fra RMMV er indrettet til internationale operationer med gode terrænegenskaber og pansring.

Sidstnævnte beskytter personel mod beskydning, miner og de såkaldte vejsidebomber, der står for en stor del af de tab, som internationale styrker i Irak og Afghanistan er påført af oprørere.

Lastbilerne leveres efter planen i perioden 2015 til 2022.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078