Gratis dæktryksalarmer
Tre ud af fire lastvogne har for lavt dæktryk – og det har Euromaster sat sig for at ændre.
Midlet er en gratis dæktryksalarm, som både giver vognmændene besparelser og kan forebygge alvorlige ulykker.
Et stort flertal af lastvognene på de danske veje kører med for lavt dæktryk på de trækkende aksler. Det viser Rådet for Større Dæksikkerheds nylige Dækrazzia 2013. Hele 74 pct. af de kontrollerede lastvogne havde for lidt luft i mindst ét trækakseldæk, hvilket rådet betegner som et skræmmende højt tal.
- For lavt dæktryk kan i værste fald resultere i dødsulykker, når man totalt mister kontrollen over køretøjet. Og konsekvenserne er langt større på et tonstungt vogntog end på en personbil. Faktisk er det ofte dér, årsagen ligger, når lastbiler vælter eller kolliderer. Desværre er det åbenbart normalt at ofre mere opmærksomhed på vinduesviskere og sædevarme end på det gummi, der holder bilen på vejen, siger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed.
Han appellerer til, at man hyppigt tjekker dæktrykket.
– Ud over at undgå farlige situationer, der ofte ender i store dødsulykker, er der jo også økonomiske og miljømæssige incitamenter. Man forebygger stilstand og kostbare havarier, og samtidig reduceres dækslitage og brændstofforbrug til glæde for både miljøet og pengepungen.
Nyhed overvåger dæktrykIfølge Lars Skov-Andersen, der er salgschef hos dækkæden Euromaster, har en del vognmænd allerede taget initiativ til at gøre noget ved problemet.
– Nogle af vores kunder har opsat kompressorer og lufttrykstavler, og nogle har sendt deres chauffører på dæk-kursus hos os. Et stort transportfirma er nået frem til, at de kan spare millioner med en gennemtænkt dækstrategi, og at korrekt lufttryk er blandt hjørnestenene. Her har chaufførerne selv fået ansvar for at konstant at køre med det lufttryk, som giver den bedste kombination af lavt brændstofforbrug og lang dæklevetid. Firmaet giver endda en bonus til de chauffører, der kører allermest miljøvenligt, fortæller han.
Salgschefen forklarer, at 30 pct. af køretøjets brændstofforbrug afgøres af dækkene.
– Kørsel med for lavt lufttryk øger rullemodstanden, og på årsplan koster det hurtigt flere tusinde kroner pr. enhed i dieselspild. Samtidig øges varmeudviklingen, og dækkene slides meget hurtigere. Karkasserne ødelægges, og risikoen for nedbrud øges markant, fastslår Lars Skov-Andersen.
LED DæktryksalarmDerfor introducerer Euromaster en nyhed, der gør det nemmere at undgå for lavt lufttryk. Det drejer sig om LED Dæktryks Alarm fra firmaet LoadMaster. Alarmen er udformet som en hætte til montering direkte på de enkelte dæks ventiler.
– Det er meget nemt. Man pumper dækket op til det anbefalede lufttryk, skruer alarmen på ventilen og spænder med den medfølgende nøgle. Alarmen kalibrerer automatisk og overvåger konstant dækkets lufttryk. Falder trykket mere end 0,6 bar, begynder en LED-diode at blinke og indikerer dermed, at det er tid til at pumpe dækket. Chaufføren slipper for at bruge en gammeldags dæktryksmåler og kan fx holde øje med blinkende dioder, mens han tanker, siger direktør Søren Hannibal fra LoadMaster.
Gratis dæktryksalarmer i decemberLoadMaster LED Dæktryks Alarm, der netop er introduceret, koster 145 kr. ex. moms pr. stk. Til og med den 23. december kan man endda få produktet helt gratis hos Euromaster.
– For lavt dæktryk er et stort problem i transportbranchen, og det vil vi gerne gøre noget ved. Derfor har vi indkøbt et ekstra stort parti dæktryksalarmer, så vi kan starte med at give alarmerne væk til de hurtige. I december sætter vi LoadMasters LED Dæktryks Alarm gratis på alle lastvognsdæk, der monteres i vores centre, slutter salgschef Lars Skov-Andersen.