Scania Danmark inviterer til spejltjek
Alle danske lastbilchauffører tilbydes nu gratis kontrol af lastbilens spejle på Scania Danmark A/S’ 17 lastbilanlæg i Danmark.
Ved at sikre at lastbilens spejle i højre side er indstillet korrekt, opnår chaufføren det bedste udsyn til højre for lastbilen og reducerer dermed risikoen for at overse cyklister og andre bløde trafikanter ved højresving.
Invitationen er led i Scanias generelle indsats for at forbedre trafiksikkerheden på de danske veje.
Claes B. Pedersen, direktør i Scanias retailorganisation, forklarer:
- Som en førende leverandør af tunge lastbiler i Danmark føler vi os forpligtet til at yde en indsats for at nedbringe – og helst helt udrydde – de tragiske højresvingsulykker, hvor en højresvingende lastbil påkører en ligeud kørende cyklist.
- Vi inviterer samtlige danske lastbilchauffører til gratis at benytte de spejlbaner, som alle vores 17 Scania-anlæg er udrustet med. Chaufførerne kan frit køre ind og parkere deres lastbil på spejlbanen og kontrollere, at lastbilens spejle er indstillet korrekt. Spejlbanen viser de kritiske områder omkring lastbilen, hvor cyklisterne oftest befinder sig. For at være indstillet korrekt skal hele spejlbanen kunne ses i spejlene, forklarer Claes B. Pedersen.
Mindre end to minutter- Det tager mindre end to minutter at udføre kontrollen. Vi vejleder chaufførerne om den korrekte spejlindstilling og giver også gerne en hånd med, hvis chaufføren ønsker det. Nemmere kan det ikke være, tilføjer Claes B. Pedersen.
Det er mere end 10 år siden, at de tragiske højresvingsulykker for alvor kom i fokus. Både lastbilleverandører, myndigheder og forskellige lastbil- og cyklistorganisationer har siden arbejdet målrettet på at nedbringe antallet af ulykker.
Ifølge ulykkesstatistikken er det også i vidt omfang lykkedes, for i de seneste 10 år er antallet af højresvingsulykker næsten halveret - fra 50-55 ulykker om året til 25-30 ulykker årligt. Det gælder også antallet af omkomne cyklister, som i samme periode er reduceret fra 10-11 cyklister årligt til mellem 3 og 5 cyklister årligt de seneste år.
Fire spejle sikrer udsynetI dag er det et lovkrav, at lastbiler på 7,5 tons totalvægt og derover er forsynet med fire spejle i højre side; hhv. hoved-, nærzone-, vidvinkel- og frontspejl. Sidstnævnte kan dog erstattes af et kamera med monitor i førerhuset.
De har hver sin funktion og dækker hvert sit område, men fælles for dem er naturligvis, at de skal være justeret korrekt for at dække hele det kritiske område til højre for lastbilen. Og så er det selvfølgelig indlysende, at chaufførerne altid skal orientere sig grundigt i spejlene og gennem for- og sideruder, inden de svinger til højre.
Problematikken omkring højresvingsulykker gælder især for lastbiler på 16 tons totalvægt og derover, hvor chaufføren sidder forholdsvis højt over kørebanen. Dem er der i dag indregistreret ca. 31.000 af i Danmark, heraf ca. en tredjedel Scania.