23948sdkhjf

Dansk handelsflåde vokser

Handelsflåden under dansk flag har aldrig været større. Det fremgår af Skibsfarten i tal, som Danmarks Rederiforening netop har offentliggjort.

Handelsflåden under dansk flag har aldrig været større. Det fremgår af Skibsfarten i tal, som Danmarks Rederiforening netop har offentliggjort.



Der sejler både flere og større skibe under dansk flag. I november 2013 rundede den danske handelsflåde således 633 skibe, hvilket er det højeste antal, siden DIS blev oprettet i 1988, og den bedste udvikling blandt landene i EU.

Samtidig har den samlede tonnage under dansk flag aldrig været højere. Den var pr. november 2013 på 14,7 mio. TDW (ton dødvægt) mod 13,7 mio. ton i 2012.

Væksten i antallet af danske skibe skyldes især tilgangen af containerskibe samt af skibe involveret i havvindmølleaktivitet og offshore supply-skibe.

Tilfredse redere

Danmarks Rederiforening ser med tilfredshed på udviklingen.

-Det er et udtryk for alsidigheden i dansk skibsfart, at flåden vokser med såvel containergiganter som Maersk Lines Triple-E-skibe som med højteknologiske specialfartøjer, der opererer inden for offshore-området, siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening Jacob K. Clasen.

Kigger man også på dansk-kontrollerede skibe under udenlandsk flag samt indchartrede skibe, kontrollerer danske rederier nu i alt ca. 88 mio. TDW. Det gør Danmark til verdens 5. største søfartsnation, kun overgået af Japan, Grækenland, Kina og Tyskland.

Stærkt rustet

-Danske rederier har naturligvis også været påvirket af den globale afmatning og er det endnu. Men trods de seneste års nødvendige tilpasninger, fastholder og udbygger vi vores globale position og står stærkt rustet til fremtidig vækst, siger Jacob K. Clasen.

Danske redere har nybygningsordrer på 83 skibe, hvoraf en stor del erfaringsmæssigt kommer under dansk flag. Der er i 2013 investeret mere end 5 mia.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125