23948sdkhjf

Ny rapport: Fodgængerulykker rammer særligt børn og unge

Når trafikulykker involverer fodgængere, resulterer det ofte i alvorlige skader for fodgængerne. Bl.a. er en ud af seks trafikdræbte en fodgænger.

Når trafikulykker involverer fodgængere, resulterer det ofte i alvorlige skader for fodgængerne. Bl.a. er en ud af seks trafikdræbte en fodgænger.



På den baggrund har Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) dybdeanalyseret 27 ulykker med fodgængere i byer.

2/3 af fodgængerne i de undersøgte ulykker var på den ene eller den anden måde særligt udsatte. Det var f.eks. børn, ældre, berusede unge mennesker eller andre påvirkede. Fælles for dem var, at de ikke havde optimale mentale eller fysiske forudsætninger for at færdes i trafikken.

Behov for undervisning

I 1/3 af ulykkerne var fodgængeren et barn under 15 år. Det var enten helt små børn, som uden de voksne havde opdaget det, færdedes alene i trafikken. Eller lidt større børn, som var meget optaget af de kammerater, de fulgtes med, og ikke fik orienteret sig ordentligt.

Undersøgelsen bekræfter, at der fortsat er behov for færdselsundervisning og en stor kommunikationsindsats i det hele taget i forhold til børn og forældre. Der kan overvejes øget fokus på at sikre de små børns færden omkring hjemmet og på, hvordan de lidt større børn kan færdes sikkert med kammerater i trafikken.

Ulykkerne med de påvirkede fodgængere skete typisk i mørke og i forbindelse med weekenderne. Der var mange unge blandt både bilister og fodgængere i mørkeulykkerne, og bilisterne kørte typisk for stærkt, hvilket havde afgørende betydning for en stor del af disse ulykker.

Kommission anbefaler

HVU anbefaler bl.a., at fodgængerne gennem kommunikationsindsatser lærer at passe på sig selv og hinanden i trafikken om natten. Flere politikontroller kan modvirke hastighedsovertrædelser om natten.

Undersøgelsen viser desuden, at man skal passe på fodgængere under bakning og f.eks. bakke langsomt og så vidt muligt undgå lange bakmanøvrer. Over halvdelen af ulykkerne skete i forbindelse med, at fodgængerne krydsede vejen, og det er i flere tilfælde vurderet, at vejmiljøet i højere grad kunne have understøttet sikre krydsningssteder for fodgængerne.

Minister: Godt grundlag

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) udtaler:

- At gå er en grundlæggende transportform for os alle, som samtidig er sund og bæredygtig. Derfor skal det være så sikkert som muligt at færdes til fods – også for de særligt udsatte fodgængere som vores børn, ældre og unge. HVU’s undersøgelse er derfor et rigtig godt grundlag for en målrettet forebyggelsesindsats.

Rapportens resultater præsenteres i dag mandag 9. december i Vejdirektoratet, Niels Juels Gade 13, København.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.034