Scandlines-klage truer Femern-tunnel
Store danske infrastrukturprojekter kan være i strid med EU-regler om statsstøtte.
Storebæltsbroen og Øresundsbroen var næppe nogensinde blevet til virkelighed, hvis den danske stat skulle finde de mange milliarder i statskassen. Men kombinationen af brugerbetaling og statsgarantier for lånefinansieringen af de store anlægsprojekter kan være i strid med EU’s regler om statsstøtte.
Det har EuropaKommissionen vurderet efter en klage fra færgerederiet Scandlines, der mener at Øresundsbroen udsætter Helingør-Helsingborg-ruten for unfair konkurrence. Argumentet er, at Øresundsbroen har adgang til særligt gunstige lånevilkår, fordi den danske og svenske stat er garanter for lånet. Eller sagt på en anden måde – Scandlines skal betale væsentligt mere i rente ved finansieringen af rederiets færger end Øresundsbroen skal ved de statsgaranterede lån.
Transportminister i harniskEuropaKommissionens vurdering skaber ikke bare usikkerhed omkring Øresundsbroens fortsatte finansiering. Den sår også tvivl om Danmarks planer om en fast forbindelse under Femern Bælt – tunnelforbindelsen finansieres også her med statsgaranterede lån.
Derfor var en kampberedt dansk transportminister, Pia Olsen Dyhr (SF), der i går mødte op til EU’s rådsmøde i Bruxelles. Ministeren talte på mødet imod EU’s indblanding i den fremtidige finansiering af de faste forbindelser over Øresund og Femern Bælt.
- Jeg mener ikke, at anlæg af store infrastrukturprojekter som forbindelserne over Øresund og Femern Bælt har noget med statsstøtte at gøre. Jeg er derfor meget uenig i Kommissionens fortolkning af statsstøttereglerne. Derfor har jeg på rådsmødet i dag opfordret Kommissionen til at åbne for en drøftelse med medlemsstaterne om spørgsmålet. Vi har behov for at kunne tage alle finansieringsmodeller i brug, hvis vi skal kunne realisere den nødvendige udbygning af infrastrukturen i Europa til gavn for vækst og beskæftigelse, udtaler Pia Olsen Dyhr i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.
- Målet for den danske regering er i alle tilfælde, at Øresunds- og Femern Bælt-forbindelsen skal kunne føres videre uden ændringer af de økonomiske vilkår, slutter ministeren.