Modulvogntog: Vejdirektoratet regner den ud
Laver nye pladsberegninger på de enkelte mvt-typer.
Vejdirektoratet og Cowi A/S klassificerer for øjeblikket de enkelte typer af modulvogn, der ikke har lige store pladskrav til landets vejanlæg.
Målet er, at det i fremtiden bliver lettere at få flere tilladelser til at køre til destinationer med de mindst pladskrævende kombinationer af modulvogntog.
Til TTN siger Mads Holm-Petersen, chefkonsulent hos Vejdirektoratet:
- Det giver nye muligheder for nye strækninger til de enkelte typer modulvogntog. Derfor er vi sammen med Cowi i gang med at analysere på pladskravene til de enkelte typer. Det har betydet, at vi har lavet en fysisk prøvekørsel af de enkelte typer. Det skete på en stor plads i Hedensted, hvor der var opstillet keglebaner samtidig med, at køretøjerne var udstyret med avanceret måleudstyr.
Mindst og mest pladskrævendeIfølge beregningerne anvender MVT 1 – 2 og 4, ikke uventet, mindst plads ved kurvekørsel, mens MVT 3, der er linktrailerversionen, kræver mest plads.
- De nye kørekurver gør, at vi kan lægge kørekurver for de mindre pladskrævende køretøjer ind på en tegning over vejnettet. Når vi har gjort dette, kan vi se, om det er muligt at køre sikkert og lovligt af den nye rute. Hvis det er lovligt og sikkert, og kommunen ellers indvilger i det, kan Vejdirektoratet give tilladelse til kørsel med modulvogntog på strækningen for de mindre pladskrævende modulvogntog. Det bliver derfor to typer tilladelser for kørslen – én der gælder alle kombinationer og én, der kun gælder MVT1, 2 og 4, slutter Mads Holm-Petersen.
De fire kendte modulvogntogstyper erMVT 1 Forvogn med dolly og tilkoblet trailer
MVT 2 Sættevognstrækker med trailer plus tilkoblet kærre
MVT 3 Sættevognstrækker samt tilkoblet linktrailer med tilkoblet trailer
MVT 4 Forvogn med tilkoblet lang påhængsvogn
På billedet ses flere modulvogntog, der under målingerne var forsynet med avanceret måleudstyr. (foto: Vejdirektoratet)