23948sdkhjf

Maersk Line vil sejle på biobrændstoffer

Maersk Line er klar til at teste og købe store mængder biobrændstoffer i 2015, når nye, skrappe krav til svovlindhold i olien gør brændstoffet til rederiets fragtskibe markant dyrere.

Maersk Line er klar til at teste og købe store mængder biobrændstoffer i 2015, når nye, skrappe krav til svovlindhold i olien gør brændstoffet til rederiets fragtskibe markant dyrere.



-Vi bruger 10 millioner ton bunkerolie om året til vores skibe. I stedet for at købe dyr, svovlfattig olie i 2015, vil vi lige så gerne købe en form for lav-kvalitet andengenerations biobrændstof, hvor vi også får CO2-fordelen med, siger selskabets klima- og miljøchef, Jacob Sterling ifølge Ingeniøren.

Kravet om lavt svovlindhold i bunkerolien træder i kraft i 2015 i en hel række følsomme farvande verden over. Derfor vurderer Jacob Sterling, at disse krav snarere end ønsket om at reducere CO2-udslipper kommer til at trække udviklingen af biobrændstoffer til søfarten.

Maersk Line har allerede lavet en aftale med et lille firma i Antwerpen, der producerer biobrændstoffer på basis af lignin, hvor man garanterer selskabet, at man vil købe en vis mængde af produktionen.

Ligeledes deltager Maersk Line i et stort dansk forskningsprojekt, støttet af Højteknologifonden, hvor virksomheder som Topsøe, Novozymes, Dong, MAN Diesel samt KU og DTU skal udvikle et svovlfrit alternativ til marinediesel på basis af lignin, som er restproduktet fra produktion af bioethanol af halm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078