23948sdkhjf

God testerfaring med horisontaltrailer

MTDK har ladet en nyudviklet trailer til bulktransport teste i virkeligheden.

MTDK har ladet en nyudviklet trailer til bulktransport teste i virkeligheden.



Den nyudviklede horisontaltrailer af mærket AMT, der også kaldes en afskubbertrailer, er nu grundig afprøvet og testet ved transport af forskellige materialer på mellem 36 og 45 tons.

Godset omfatter henholdsvis 36 tons ler, kalk, asfalt, asfalt-fræs, vasket sand, 36,5 tons kul, 36 tons granitskærver Ø 60 mm, 36 tons stenmix Ø 30-50 mm, 42,5 tons kridulit og 45 tons kalksten Ø 60 mm.

De hårde testkørsler viser, at ved kørsel med store overlæs eller volumen over 26 kubikmeter kan det forekomme, at materialet ved aflæsning pakker og rejser sig, så der kan falde materiale ud over siden. Men da det meste materiale har en vægtfylde på omkring 1,5 t pr. kubikmeter, giver det i praksis ingen problemer ved totalvægt på op til 57.5 tons.

Ved kørsel med materialer, som dem traileren er blevet testet med, hvor vogntogsvægten er op til 54 tons plus syv pct. tolerance, kan den nyudviklede afskubbertrailer anvendes til alle materialer. Den har indtil videre klaret aflæsning med op til 45 tons i kassen uden problemer af nogen art.

Aflæsning på under tre minutter

Aflæsningstiden ved 1.400 o./m. er under tre minutter, og det skal så sammenholdes med, at vogntoget, set i forhold til en konventionel tippeladstrailer, ikke risikerer at vælte.

Bagenden er konstrueret, så aflæsning sker i en stor stak, hvor det ikke er nødvendigt at køre frem under aflæsning.

Ifølge producenten MTDK A/S har traileren en stor anvendelsesflade og en høj holdbarhed.

Direktør Morten Tang, MTDK A/S:

- Vi mener, at den er helt ideel som allround tippeladstrailer, og da kassen er fremstillet i Hardox 450, og derved har en større holdbarhed, vil traileren kunne holde længere end en tippeladstrailer i aluminium med indvendig plastikbelægning.

Kører væk omgående

Et af de store spørgsmål var også, om den kunne læsse hurtig nok af, så den ikke kom til at holde i vejen for de øvrige, hvis der for eksempel kører 10 andre tippeladstrailere i et hold.

Men den kan læsse af på mellem 2,6 og 3 minutter som en normal tippeladstrailer. Samtidig har traileren den fordel, at den kan køre væk omgående, da man ikke skal vente på, at ladet går ned.

I stedet kan forvæggen køres frem, mens vogntoget allerede er på vej ud for at hente et nyt læs, oplyser Morten Tang.

- I sidste uge har vi haft besøg af to hold nordmænd, som har set den i drift, og de er også vældig interesserede, da den for dem både kan anvendes til transport af asfalt, springsten og materialer. Der til kommer, at den kan aflæsse i tunneller uden problemer. Vi vil lægge ud med en produktion til Norge af treakslede skubbetrailere med Hardox 450 i 6 mm for springsten, som både kan isoleres og leveres med automatisk rullepresenning.

Demomodeller udlånes

De to demomodeller udlånes til de mange interesserede vognmænd, så de hver kan prøve den i en uge, hvorved MTDK får mere erfaring og samtidig får lavet en liste med tilpasninger og ændringer ud fra kundernes ønsker.

- Derefter går trailerne i produktion som fireakslede med 4 mm hardox 450 mm kasse. Det betyder, at egenvægten falder til under eller omkring 8.200 kg, lige som en almindelig grus-tippeladstrailer i en fireakslet version i dag. Vi vil selvfølgelig kunne levere den med isolering og automatisk rullepresenning. De vil blive produceret målrettet til markedet i Danmark, Norge og Sverige, slutter Morten Tang.

En Youtube-video som viser traileren i aktion, med aflæsning af de forskellige materialetyper, kan findes på hjemmesiden www.mtdkas.com.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064