Logistikeksperter indsat i hjælpearbejdet efter tyfon
Deutsche Post DHL har sendt et hold logistikeksperter til Filippinerne for at hjælpe til efter tyfonens ødelæggelser.
De skal hjælpe med at opbygge logistikapparatet i lufthavnen. Herfra skal DHL's Disaster Response Team stå for håndteringen af al den nødhjælp, der bliver sendt via luft- eller søvejen af det internationale samfund. Det skal sikre et hurtigt og konstant flow af nødhjælp.
Ifølge FN's kontor for koordinationen af humanitære anliggender (UNOCHA) er mere end 10 millioner filippinere ramt og mere end 660.000 er fordrevet fra deres hjem. Der er et desperat behov for vand, mad, medicin, husly, hygiejne og sanitære forhold.
-Situationen på Filippinerne og særligt i Leyte-provinsen er ødelæggende. Der er et kritisk behov for at kunne få mad og vand til de ramte mennesker hurtigst muligt. Vores Disaster Response Team er uddannet til at yde logistisk støtte til hjælpearbejdet i lokale lufthavne efter en naturkatastrofe. Derfor ser vi frem til at kunne bidrage med vores viden og færdigheder i Filippinerne.
- I kølvandet på en katastrofe kan regionale lufthavnes logistik ofte støde på flaskehalse. Det forsinker leveringen af livsvigtig nødhjælp til ofrene. Her kan vi gøre en forskel med vores ekspertise på et afgørende punkt i hjælpeindsatsen. Og vi kan bidrage til at sikre en hurtig og organiseret håndtering af alle indgående materialer, siger Frank Appel, der er adm. direktør for Deutsche Post DHL.
Sammen med andre humanitære partnere har DHL teamet opført et midlertidigt lager i Mactan Cebu lufthavn. Teamet sørger for at håndtere den indkomne nødhjælp og for hurtig læsning af lastbiler eller helikoptere. Da vejene er ødelagte eller blokerede og det er sværere at komme til de mindre øer, har Disaster Response Teamet sørget for de såkaldte DHL Speedballs. Det er særlige poser med basal nødhjælp, der kan kastes ud fra en helikopter. Der bliver dagligt pakket 300 af disse bolde til at blive kastet ned i regionen.
-Disaster Response Teamet er trænet i at yde logistisk support. Den store udfordring i Filippinerne er den totale ødelæggelse af infrastrukturen og at landet består af mange øer, siger Chris Weeks, der er DHL's direktør for Humanitære Anliggender.