Vellykket forsøg vokser stadig efter fem år
Søndag har modulvogntogsforsøget rullet gennem landet i fem år, og det er faktisk gået over al forventning.
Mange transportvirksomheder har samlet idéen med modulvogntog op, og har anskaffet sig dollyer, linktrailere eller trailere med påhængsvognskobling, der indgår som det mellemste modul i et moderne modulvogntog.
Efter den tilladte totalvægt for påhængskøretøjer er blevet sat op fra 24 til 30 tons, er det også blevet muligt at sammensætte et 60 tons modulvogntog med blot en fireakslet lastvogn og en fireakslet påhængsvogn. Denne løsning, der dog stiller store krav til designet for at kunne overholde spændetrøjebestemmelsen med tilstrækkelig afstand for forreste til bagerste aksel i vogntoget, finder derfor nu også anvendelse.
Der kommer fortsat nye transportvirksomheder til, som tager modulvogntogsløsningen i anvendelse. Det sker som regel i takt med at virksomhederne tilpasser deres logistikflow, så der kan anvendes modulvogntog, til glæde for såvel økonomien som miljøet.
En af de virksomheder, der netop har taget mvt-løsningen i brug, er den sønderjyske transportvirksomhed, Preben Jørgensen Transport ApS i Christiansfeld, som netop har indsat et nyt modulvogntog i trafikken mellem Jylland og Sjælland, hvor køretøjet mellem trækkeren og den bagerste trailer, er en toakslet linktrailer.
Den nye linktrailer, der er af mærket HFR og bygget op med en Krone glasfiberkølekasse, udmærker sig ved at have en akselsektion med to aksler, som elektrisk-hydraulisk kan forskydes ind under bagenden, når linktraileren skal køre solo og der skal ske lasteoperationer ved en rampe.
Linktraileren er desuden udstyret med en Carrier kølemaskine og en horisontalmonteret Zepro læssebagsmæk, som er specielt udviklet til linktrailere, hvor akselsektionen skal kunne skydes ud bag bagenden.