Vinterdæk forbedres fra nytår
I Goodyears dæksortiment til erhvervskøretøjer er det ikke kun vinterdæk i UltraGrip-serien til lastbiler og busser, der egner sig til vinterkørsel. Ud over disse kan trækdækkene Goodyear Municipal 17,5” og 19,5”, regionaltransportdækkene og det nye Goodyear KMAX D og Goodyear FUELMAX D, som fås fra januar 2014 på de fleste europæiske markeder, bruges som vinterdæk.
Dækkene er mærket med M+S-symbolet, og de lever også op til de performancekrav på sne, der kvalificerer til mærkningen ’det tretindede bjerg med snefnug’ (3PMSF). Dækkene kan altså bruges hele året og opfylder kravene til vinterdæk.
Aktuelt er der ingen fælles EU-lovgivning vedrørende vinterdæk. Den obligatoriske brug af vinterdæk bestemmes og reguleres aktuelt af nationale love.
Der findes dog en officiel EU-definition af 'vinterdæk'. I henhold til EU-forordning 661/2009 defineres et snedæk (eller 'vinterdæk') således:
Et "dæk hvis slidbanemønster, slidbanemateriale eller opbygning er designet til at give en bedre ydeevne på sne end normale dæk for så vidt angår dets evne til at igangsætte eller opretholde et køretøjets bevægelse".
Pedrettis erfaringCédric Pedretti, ejer af Transports Pedretti, en af flåderne der var med i testfasen for de nye KMAX- og FUELMAX-serier, siger:
- Vi oplevede et imponerende vejgreb og en fremragende trækevne, der betød, at vores lastbiler kunne køre på vintervejene uden snekæder. Det hjalp os meget under de uhyre vanskelige forhold, vi er stødt på i mange år med levering til skisportssteder, altså om natten og med masser af is og sne. Begge nye dækserier viste samtidig en fin balance mellem brændstofeffektivitet og kilometertal inden for deres respektive segmenter. FUELMAX er det bedste valg, når det gælder om at reducere brændstofforbruget, og KMAX kører flere kilometer.
Vinterdæks fordeleBrug af vinterdæk sikrer, at dækkene yder optimalt i vintersæsonen, og i særdeleshed når vejene er påvirket af sne og is. Dæk reagerer forskelligt på temperatur, og derfor kræver sådanne forhold en særlig materialesammensætning. Godt vejgreb er naturligvis vigtigt for styre- og bremseegenskaberne såvel som for trækegenskaberne.
Et mere aggressivt dækmønster kombineret med et dækmateriale, der har de rigtige egenskaber, er nødvendigt, ikke blot af hensyn til et godt vejgreb på sne, men også på is, og for effektivt at bortlede vand på vejoverfladen.