23948sdkhjf

Ny fabrik for slidbanedæk genbruger dækgummi

Danmarks Transport- Tidende var med, da Continental i går officielt tog hul på en ny spændende æra i den tyske virksomheds omkring 140-årige historie. Det skete med åbningen af produktionsanlægget ContiLifeCycle i Stöcken ved Hannover, der ligger tæt integreret med det tilhørende forsknings- og udviklingscenter ContiLifeCycle Academy.

Danmarks Transport- Tidende var med, da Continental i går officielt tog hul på en ny spændende æra i den tyske virksomheds omkring 140-årige historie.

Det skete med åbningen af produktionsanlægget ContiLifeCycle i Stöcken ved Hannover, der ligger tæt integreret med det tilhørende forsknings- og udviklingscenter ContiLifeCycle Academy.



Det nye produktionsanlæg til omkring 10 mio. euro begyndte uofficielt produktionen af både varm- og koldvulkaniserede slidbanedæk i slutningen af september.

Målet er i første omgang, at omkring 180.000 regummierede dæk på årsbasis triller ud fra fabrikken til nye liv på de europæiske landeveje.

Første i verden

Continentals nye produktionsanlæg ved Stöcken er, ifølge virksomheden, det første af sin art i verden, der integrerer topmoderne regummiering af lastbil- og busdæk med genbrug af dækgummi i stor skala.

Teknologien er udviklet af Continental og roses som en miljømæssig innovation af det tyske miljøministerium.

Ved nu at producere regummierede dæk med produktegenskaber, der matcher nye dæk, drejer Continental samtidigt forskningen og produktionen ind i et nyt kapitel af Continentals LifeCycle forretning.

Skubber til grænserne

Nikolai Setzer, medlem af bestyrelsen for Continental og chef for virksomhedens dækdivision forklarer:

- Inden for en tidsramme på mindre end 18 måneder planlagde og byggede vi en fabrik, der skubber til grænserne for, hvad der hidtil har været muligt. Vi har lagt al vores viden om dækteknik og produktion i ContiLifeCycle fabrikken, og dermed har vi nået et nyt niveau for regummierede dæks ydeevne og egenskaber.

Anlæggets genbrug af dækgummi betyder samtidigt, at affald fra dækproduktionen reduceres med mere end 80 procent, lige som udledningen af CO2 nedsættes.

Lavere omkostninger

Christian Sass, direktør for Continentals forretning for regummiering:

- Med vores ContiRe dæk, fremstillet i Stöcken, tilbyder vi vores kunder et produktsortiment, der er økonomisk og økologisk bæredygtigt. Miljøvenlige produktionsmetoder og råvarer brugt i ContiLifeCycle anlægget suppleres med kvaliteter som lav rullemodstand og en bred vifte af serviceløsninger. Det fører til det store mål for ContiLifeCycle - konceptet: Laveste samlede kørselsomkostninger for flådeejerne.

Andet end dæk

Med en omsætning på omkring 32,7 mia. euro i 2012 er Continental blandt verdens førende leverandører til bilindustrien.

Foruden vidt forskellige dæk producerer Continental også udstyr som bremsesystemer, systemer og komponenter til drivaggregater og chassiser, instrumentering, infotainment-løsninger og elektronik.

Continental er desuden ekspert-partner i netbaseret bilkommunikation.

Virksomheden har aktuelt mere end 177.000 ansatte i 46 lande. Her af 42.000 i dækdivisionen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078